Nový pardubický terminál

MHD, vlaky i autobusy v jednom: V Pardubicích oficiálně otevřen nový terminál

V Pardubicích byl v úterý oficiálně otevřen nový autobusový terminál za 180 milionů korun před vlakovým nádražím. Zastřešený areál v sobě zahrnuje MHD a v budoucnu by tam mohly zastavovat i linkové autobusy. Terminál doplňují také elektronické tabule o odjezdech autobusů i vlaků. Teď ještě probíhá zkušební provoz, v září by mělo dojít ke kolaudaci.

Terminál stojí na místě bývalé nefunkční kašny. Zastávka u bývalého lihovaru už neexistuje. „Třetina cestujících dřív přebíhala rušnou silnici, musela čekat na přechodu pro chodce, než padne zelená. Teď jim stačí dojít na autobus 20 metrů,“ pochvaloval si ředitel dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Celý prostor začíná u budovy pošty, kde stojí nová cyklověž s automatickým zakládáním kol, kam se vejde zhruba 100 kol. Od ní pak lidé přicházejí k nádraží přes relaxační zónu s lavičkami a fontánou a míjejí bronzovou sochu Jana Pernera, stavitele a projektanta železnic.

„Postava je historická, konkrétní. Perner se dívá na Pardubice a hledí na své dílo,“ dodává akademický sochař Jaroslav Brož. K soše vedou stylizované pražce zapuštěné v zemi, co pražec to písmeno, které skládá dohromady projektantovo jméno, dodal Brož.

 

Co ale místní postrádají, jsou parkovací místa pro auta: „Co se týče parkovacích míst, to je velký problém. Že je tady cyklověž – další přihrádka na kola, dobrý, ale prostě tady chybí parkovací místa,“ kritizuje Michal Pakoš. 

Pro cyklisty nabízí terminál celkem 570 míst: stovku kol pojme cyklověž, další cyklisté mohou nechat kolo ve stojanu klasickém, nebo zabezpečeném. Naopak řidičů tam zaparkuje jen 12, navíc s omezenou dobou stání na 15 minut. Podle vedení města šlo ale o záměr, aby tato část města nebyla dopravně zatížena víc, než je třeba. „Známe to z jiných měst: jakmile to někde zlepšíte pro auta, tak se situace vlastně nezlepší, protože těch aut tam začne jezdit víc,“ vysvětluje architekt prostoru přednádraží Tomáš Med.

Dostavba terminálu přinesla nové uspořádání jízdních pruhů. Jeden pruh ve směru do centra byl odstraněn. Navíc se v místě tvoří kolony – teď se budou přes prázdniny ladit semafory, aby pak byly kolony co nejmenší.

„Doprava se v Pardubicích zdá vždycky velkým problémem. Primárně šlo o to, koncentrovat veřejnou dopravu na jedno místo. Bohužel město zaspalo v dlouhodobé koncepci a doprava se tady bude ucpávat,“ upozorňuje primátor Martin Charvát (ANO).

/*json*/{"map":{"lat":50.03173325351505,"lng":15.758234823016307,"zoom":14,"mapTypeId":"roadmap"},"markers":[{"lat":50.03269334833092,"lng":15.75739860534668,"type":1,"description":""}],"polylines":[],"circles":[],"polygons":[],"rectangles":[]}/*json*/

V příštím roce začne radnice pracovat na inteligentním dopravním systému, který např. sladí frekvence semaforů ve městě, dodal primátor. Město ovšem čeká na dostavbu severovýchodního obchvatu, který by mohl být hotový v horizontu tří nebo čtyř let.

Stavba se stihla v termínu, problém s dotací prý nebude  

Kolaudaci terminálu město potřebuje stihnout do poloviny září, je podmínkou udělení švýcarské dotace 108 milionů korun. Musí však nejdřív odhlučnit bytový dům, který byl původně určen k demolici, ve dvou bytech však zůstali nájemníci a odmítli se odstěhovat.

„Problém s vyplácením nebude. Hlavní podmínka, postavit stavbu v termínu, splněna byla,“ uklidňuje Tereza Vavrečková z ministerstva financí, které je hlavním koordinátorem přidělování švýcarských dotací.

Aby město nemuselo odhlučnit celý dům, požádá o rekolaudaci domu na administrativní centrum se dvěma byty. Výměnu oken a další úpravy pak provede pouze v nich. Zároveň požádalo o prodloužení termínu kolaudace celého přednádraží do konce roku.