Praha splácí dluh za Blanku. Zaplatila první miliony

Praha - Praha poslala Metrostavu 159 milionů z dlužné částky za stavbu tunelového komplexu Blanka. Uvedl to pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Metrostav rozhodnutí vítá, podle mluvčího Františka Poláka ale firma zároveň čeká na to, až Praha schválí budoucí práce na stavbě. Bez toho nechce v některých částech stavby pokračovat. Faktury za výstavbu Blanky Praha Metrostavu neproplácí od loňského května. Za odvedené práce už dluží zhruba 1,5 miliardy korun. Pozastavení plateb vysvětlovala tím, že se během výstavby udělaly významné změny v projektu, které město muselo zkontrolovat.

„Dneska jsme na základě odsouhlasených faktur poslali Metrostavu 159 milionů korun za práce, které byly vykonány,“ uvedl primátor. „Je to příjemné a doufáme, že to bude pokračovat,“ řekl Polák. Podle něj je proplácení faktur ale jen částí problému. „Potřebujeme, aby Praha schválila další práce, u kterých nastaly změny oproti zadávací dokumentaci,“ poznamenal mluvčí. To se podle Poláka týká například rozsáhlých oprav křižovatky Prašný most, které jsou na letošek naplánovány a měly by být koordinovány s pracemi technické správy komunikací a dopravního podniku. „Pokud Praha práce do dvou nebo tří týdnů neschválí, my je nezačneme,“ dodal.

Podle mluvčí pražského magistrátu Terezy Králové se dnes o tomto problému jednalo. „Na klíčovém jednání mezi projektanty, Metrostavem a Inženýringem dopravních staveb byl stanoven postup řešení této situace,“ řekla bez dalších podrobností Králová.

Město nyní kontroluje všechny neproplacené faktury. Ty, které budou odpovídat původnímu zadání, hned proplatí. U ostatních bude posuzovat, zda se vejdou do limitu 20 procent povolených víceprací. Praha původně uvažovala, že Metrostavu poskytne zálohu ve výši 2,5 miliardy korun na budoucí práce na tunelu. Postup ale kritizovala opozice a následně proto od návrhu upustila.

Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun. Na začátku roku 2011 ale současné vedení zjistilo, že by se cena měla vyšplhat na 38 miliard. Primátor nechal některé práce seškrtat, výsledná cena by nakonec měla činit 36 miliard korun.