Přes hlavní nádraží v Brně nebudou jezdit vlaky. Výluka potrvá až do září

Další opravy brněnského hlavního nádraží a viaduktu směrem do Židenic budou pro cestující znamenat výrazné změny. Přes hlavní nádraží nepojedou tři stovky vlaků. Místo toho budou jezdit přes Dolní nádraží a důležitým uzlem se stane nádraží v Židenicích. Výluka potrvá od 3. června do 10. září.

Nástupiště na hlavním nádraží v Brně osiří
Zdroj: ČT24

Železniční uzel v Brně se bude - v budoucnu - modernizovat. V roce 2002 to schválila vláda. Některé opravy už ale nepočkají a musejí se udělat hned.

„Všechno jsou to práce, které prodlouží životnost, ale nezlepší vlastnosti. Bohužel se potýkáme se stavem, kdy se posledních 15 let dělaly jen nejnutnější opravy. Teď už opravy nejdou odkládat, aby se přes Brno dalo vůbec jezdit,“ řekl ředitel Správy železniční dopravní cesty Miroslav Konečný.

V minulých letech už SŽDC opravila viadukt přes Křenovou a bez omezení dopravy také spravila oblouky Pražského viaduktu. Loni se opravovalo rovněž druhé a třetí nástupiště. Letos se bude pokračovat s obdobnou opravou čtvrtého nástupiště. Na Pražském viaduktu se musí udělat izolace, vyměnit koleje a trakční vedení.

Letní vlaková výluka v Brně
Zdroj: ČT24

Provizorní zázemí na Dolním nádraží

S přípravou na výluku také vznikne na Dolním nádraží jedna nástupní hrana, která umožní bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků, k dispozici bude ještě druhá nástupní hrana. „Bude tam i provizorní zázemí pro cestující včetně toalet,“ popsal Miroslav Konečný.

Výluky se dotknou vlaků, které přijíždějí do Brna od severu, tedy od České Třebové a od Havlíčkova Brodu a částečně i od Veselí nad Moravou. Dálkové vlaky Českých drah i RegioJetu od České Třebové zastaví v Židenicích a na Dolním nádraží. „Do centra Brna budou posílené tramvajové linky 2 a 3 a mezi Dolním a hlavním nádražím budou jezdit autobusy,“ řekl ředitel Regionálního obchodního centra ČD Jiří Sysel.

Rychlíky od Třebové zastaví také v Židenicích a skončí na Dolním nádraží. Osobní vlaky od Blanska skončí v Židenicích a do Křenovic budou vyjíždět z hlavního, z jedné linky se stanou dvě.

Rychlíky od Havlíčkova Brodu budou končit v Králově Poli, odkud pojede navíc posilová tramvajová linka P6. O letních prázdninách kvůli výluce mezi Tišnovem a Vlkovem budou rychlíky končit už v Křižanově a do Brna doveze cestující autobus.

Osobní vlaky pojedou z Tišnova do Židenic, projedou Dolní nádraží a skončí v Modřicích. Mimo letní prázdniny zde bude navazovat osobní vlak do Břeclavi, v létě přípoj fungovat nebude.

Plánek letních výluk na železnici v Brně 967.48 KB

Do Veselí nad Moravou některé vlaky nepojedou přes Židenice, nebo budou naopak začínat tam, proto budou jezdit náhradní autobusy mezi Židenicemi a Slatinou, případně hlavním nádražím a Slatinou.

Už na konci června má naopak přestat jezdit náhradní doprava mezi zastávkou u Brna a Náměští nad Oslavou. Dělníci totiž dokončí opravu trati mezi Brnem a Jihlavou.

Na hlavním nádraží je kvůli výlukám informační kancelář

Pro cestující funguje na brněnském hlavním nádraží od čtvrtka informační kancelář. Letošní výluka bude jen drobná proti té, která se chystá v příštích dvou letech.

„Místo elektromechanického zabezpečovacího zařízení instalujeme elektronické. Musíme také opravit viadukty přes Hybešovu a Křídlovickou. Bohužel si to vyžádá výrazně delší než jen letní výluku. I proto postavíme na Dolním ostrovní nástupiště přístupné z podchodu, budou tam sloužit tři nástupní hrany,“ dodal ředitel Správy železniční dopravní cesty Miroslav Konečný. Opravy a investice za roky 2017 až 2019 budou stát zhruba 2,5 miliardy korun.