Brněnská přehrada je přístupnější, přibývají bezbariérová přístaviště

Brněnská přehrada se chystá na zahájení lodní sezony. Dopravní podnik musí ještě před jejím začátkem nainstalovat mola do jednotlivých zastávek a přichystat je na nástup a výstup cestujících. Letošní lodní sezona odstartuje slavnostním zahájením 29. dubna. Původně měl podnik spustit plavbu o týden dříve, ale kvůli ledu, který ještě zůstává na hladině, se rozhodl pro posunutí termínu.

První dopravní lodě vyplují na přehradu na konci dubna
Zdroj: ČTK Autor: Petr Švancara

Největší akcí v rámci příprav je stavba nového přístaviště pod hradem Veveří za 10 milionů korun. Zatímco loni tam lidé museli stoupat po desítkách schodů, letos už je přístaviště bezbariérové. I tak ale schody má, zmizí ale během pár týdnů, až se přehrada naplní další vodou.

Díky novému přístavišti se také turisté dostanou snáze a bezpečněji k hradu, který se tyčí nad přehradou. Zastávka je totiž blíže, a nemusí tak jít kus cesty po silnici. Pomůže také lodivodům, kterým se u něj bude lépe zastavovat. Dřívě totiž bylo přístaviště dál od koryta a když klesla hladina, byl problém u něj zastavit. „Lávka je vystrčená až nad koryto řeky, takže lodě mohou připlouvat i za nízkého stavu vody,“ vysvětlil vedoucí lodní dopravy brněnského dopravního podniku Martin Eztler.

Při přípravě zastávky pomáhal speciální jeřáb 

U nové zastávky museli dělníci položit most, kterým lidé projdou před nastoupením na loď. Protože přístavní most měří celkem 40 metrů, museli jej pokládat pomocí speciálního jeřábu, který unese až 350 tun.

Zatímco loni brázdily lodě přehradu už v polovině dubna, nyní je začátek sezony preventivně posunutý, aby se stihlo vše připravit. „Naposledy se to stalo v roce 2010, kdy kvůli extrémní zimě vypluly lodě až 8. května,“ upozornila už dříve mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

Přehradu brázdí lodě na elektronický pohon

Podnik zajišťuje pravidelnou dopravu z bystrckého přístaviště až do Veverské Bítýšky. Deset kilometrů lodě ujedou za 70 minut. Největší zájem o plavbu byl v 50. a 60. letech. Aktuálně se o provoz stará pět moderních lodí na elektrický pohon.

Letošní sezona bude jednasedmdesátá. Loni v jubilejní sezoně svezl dopravní podnik 240 tisíc lidí, což bylo nejvíce za posledních 19 let. Na jižní Moravě své lodě chystají i další dopravci. Například v Lednici se jezdí už od začátku března. Většina dalších dopravců spustí linkovou dopravu v dubnu.