D46 bude s novým nájezdem bezpečnější. Současný exit u Prostějova je velmi krátký

Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v modernizaci dálnice D46 z Olomouce do Vyškova. Dělníci tady v pondělí začnou s rozsáhlou přestavbou nebezpečného exitu Prostějov–Žešov. Řidiči se tak podle redaktorky České televize Moniky Fleischmannové musejí připravit na dopravní komplikace. Provoz bude totiž sveden do jednoho jízdního pruhu.

Video Oprava kritického úseku na D46
video

Oprava kritického úseku na D46

„Dělníci opravovaný úsek zatarasí. Opraví zde exit, který je dnes velmi krátký. Má pouze 12 metrů a nevyhovuje již stávajícím bezpečnostním normám,“ sdělila Monika Fleischmannová. Řidiči kvůli tomu nemuseli stihnout přizpůsobit svou rychlost odbočujícím vozům. Nově se šířka sjezdu z dálnice zvětší na standardních 3,5 metru a jeho délka bude činit 224 metrů.

Další z velmi rizikových úseků na D46 se nachází u Olšan u Prostějova. Podle dopravního experta Miroslava Charouze z organizace BESIP zde má řidič malý výhled.

„V případě, že by se zde cokoliv stalo, nebo tady z havarijních důvodů zastavilo auto, řidič není schopen na vzdálenost, kterou vidí, zastavit,“ popsal olšanský úsek.

Nebezpečná situace na olšanském nájezdu (od 0:57):

Video Problematické dálniční nájezdy
video

Několik dálničních nájezdů čeká oprava. Jsou nebezpečné

Parametry tohoto a několika dalších minimálně třicet let starých exitů, které už jsou v dnešním silničním provozu nevyhovující, proto Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) postupně opraví. Podle Jana Rýdla, mluvčího ŘSD, proběhnou v případě potřeby práce na zádržných systémech a na odvodnění. Změní se také veškerá infrastruktura, která je spojena s těmito klíčovými body dálnice.

Olšanský exit přijde na řadu až v letech 2018 až 2020. Jedna z posledních tragických nehod se zde odehrála loni v březnu. Při srážce autobusu vezoucího studenty s odstavenou dodávkou tehdy zemřel řidič malého nákladního vozidla. Lehce bylo zraněno šest lidí z autobusu, ve kterém cestovalo zhruba pět desítek cestujících. 

Loni přibylo 450 kilometrů „nových“ dálnic

Dálnice D46 začíná na mimoúrovňové křižovatce ve Vyškově s dálnicí D1. Po dostavbě D1 bude obsluhovat pouze regionální dopravu na střední Moravě (zejména Brno–Olomouc), bude se tedy jednat o spojnici Olomouce s D1. Dnes ale stále D46 slouží k přepravě osob a materiálu na trase Praha–Ostrava.

Od roku 2011 prochází postupnou modernizací. V souvislých úsecích byl opraven povrch vozovky, silnice je vybavena také novými svodidly. Postupně jsou přestavovány mimoúrovňové křižovatky, které byly často v minulosti postaveny pouze s odbočovacími a připojovacími klíny, tedy bez pruhů nutných k bezpečnému a komfortnímu výjezdu z dálnice, či nájezdu na dálnici.

Do dálniční sítě se D46, která patřila mezi takzvané „rychlostní“ silnice, zařadila loni. Stát tehdy tuto kategorii silnic zrušil. Papírově se tak tuzemská dálniční síť zvětšila o 450 kilometrů. Reorganizace si vyžádala výměnu zhruba 500 kusů dopravních značek.

Dálniční síť v ČR
Zdroj: ŘSD
Autor: Stanislav Hudec

Silničáři z rychlostních silnic odstranili modré tabule se symbolem automobilu (silnice pro motorová vozidla) a nahradili je cedulemi se symbolem dálnice na zeleném podkladu. Modré značky se symbolem automobilu se následně dostaly na úseky silnic první třídy, na kterých se povolená rychlost může zvýšit z dosavadních 90 na 110 kilometrů v hodině.

Další kritická místa

Podle statistik společnosti Allianz patří na Olomoucku mezi další velmi nebezpečné úseky s vysokou nehodovostí silnice I/55 v okrese Přerov, I/44 na Šumpersku v katastru Mohelnice a také I/47 v katastru Lipník nad Bečvou.

V sousedním Moravskoslezském kraji se jedná podle stejných statistik například o velmi rizikový úsek v okresu Frýdek-Místek I/48, který patří podle loňského opatření do dálniční sítě.

Základní podmínkou pro zařazení konkrétního místa do Allianz Automapy jsou alespoň dvě na sobě navzájem zcela nezávislé dopravní nehody s těžkými zdravotními následky nebo úmrtí v daném časovém období. Nesmí mezi nimi přitom být vzdálenost větší než 100 metrů. Roli hraje i počet a závažnost dalších zdravotních následků:

Allianz Automapa zobrazuje místa, kde se nejčastěji stávají nehody s vážnými následky
Zdroj: repro foto ČT24
Autor: www.allianz.cz