Obchvat Otrokovic a trať Sudoměřice–Votice získaly nově souhlas EIA

Další dvě dopravní stavby – jihovýchodní část obchvatu Otrokovic a železniční trať Sudoměřice–Votice, mají od úterý blíže ke stavebnímu povolení. Získaly totiž od ministerstva životního prostředí souhlasná stanoviska o vlivu na životní prostředí EIA. Povolení ke stavbě ale budou mít až ve chvíli, kdy splní dalších 11 podmínek zmírňujících dopady staveb na životní prostředí a zdraví lidí.

Stavba obchvatu Otrokovic začala už před lety
Zdroj: ČTK Autor: Lukáš Machalínek

Zatímco železniční trať se dočká modarnizace, obchvat Otrokovic po letech možná dokončení. Výstavba jeho jihovýchodní části totiž stagnuje už několik let, přitom má navázat na severovýchodní část, která byla dokončena před třinácti lety. Kromě ní se na severu napojí na již fungující cestu R55. Kus obchvatu, který nově získal souhlasné stanovisko, by podle plánů měl vést katastrálním územím obcí Napajedla, Pohořelice a Otrokovice.

Modernizace trati Sudoměřice u Tábora – Votice přinese také změny. Má dojít ke zrušení tří železničních stanic – Střezimíř, Ješetice a Heřmaničky, a naopak vzniku nové zastávky Červený Újezd. Přibyde nová dvojkolejná trať a nejen díky ní by vlaky měly v úseku jezdit rychleji. Podle stanoviska ministerstva bude trať upravená tak, aby po ní soupravy mohly jezdit rychlostí 160 km/h, výhledově pak 200 km/h.

Závazné stanovisko MŽP 465.88 KB

Celkově ministerstvo k 27. prosinci vydalo pět souhlasných stanovisek, čtyři klíčové stavby ale ještě na posudky čekají. Další závazné stanovisko chce úřad vydat první lednový týden, intenzivně se zabývá i zbývajícími třemi projekty, k nimž dostal podklady od Ředitelství silnic a dálnic. Ministr Richard Brabec (ANO) předpokládá, že všechna stanoviska by měla být vydána nejpozději do poloviny února příštího roku.

Na konci listopadu získala první souhlasné stanovisko EIA také stavba úseku budoucí dálnice D49 Hulín–Fryšták, která je součástí hlavního silničního tahu ve směru Brno, Zlín až na hranice se Slovenskem a má měřit přes šestnáct kilometrů.

Zjednodušené opakování procesu posouzení vlivu na životní prostředí už mají za sebou také novostavba dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem a výstavba dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi. 

Problém s posudkem EIA mají desítky staveb

Vláda vybrala devět klíčových staveb, u nichž vyjednala u Evropské komise výjimku. Stavby tak nemusí projít opakováním procesu EIA, přestože jejich stanovisko posuzující dopady na životní prostředí bylo vydáno před mnoha lety, ještě podle zákona z roku 1992. Chybějící posudek totiž u nich nahradí zvláštní zákon.

Jde o stavby, které jsou součástí transevropské sítě. Podmínkou pro vydání aktualizovaného stanoviska podle dohody s Evropskou komisí je řádné zhodnocení vlivů stavby na přírodu i veřejné zdraví. Problémy s platností posudku o vlivu na životní prostředí má celkem přes sto připravovaných dopravních staveb.

Vláda zjednodušila získání posudků

Před týdnem vláda přijala nový zákon, který by měl úřední proces posuzování vlivu chystaných staveb na životní prostředí (EIA) zrychlit a zjednodušit, protože se nebude vztahovat na všechny projekty. 

Nově se nebude zveřejňovat oponentní posudek, což má proces zrychlit minimálně o pětačtyřicet dní. Ministerstvo chce, aby autorizované osoby, které posudky dělají, dodržovaly stanovené lhůty, což se nyní občas neděje. Proces EIA trvá podle zákona půl roku, po novele by se zkrátil na 4,5 měsíce.