Vřídelní kolonáda v Karlových Varech zůstane, demolice by ohrozila pramen

Karlovarská Vřídelní kolonáda zůstane stát. I když ji město kvůli jejímu havarijnímu stavu muselo uzavřít, odborná komise se postavila proti návrhu na zbourání starého objektu. Obává se totiž, že by razantní stavební zásah narušil podloží, odkud tryská nejznámější karlovarský pramen.

Vřídelní kolonáda ze 70. let minulého století je sice nejnovější z karlovarských kolonád, ale hrozilo jí, že zanikne jako první. Její stav je velmi špatný – železná konstrukce je poškozená, podlaha se bortí. Zabezpečovat ji musí dřevěné trámy a každý měsíc přichází statik, aby budovu zkontroloval. Navzdory úvahám o demolici a stavbě nové kolonády však nakonec zůstane stát. Podle odborné komise by byla demolice a stavba nového pavilonu riskantní. Obávají se, že by poškodila karlovarské prameny.

Pod Vřídelní kolonádou je tenká vrstva vřídlovce, kterou stavební stroje nesmí narušit. „Jakákoli radikální změna hmoty v daném území může výrazně narušit hydrogeologické poměry v lokalitě. Výrazné odlehčení objektu nebo přitížení může mít fatální následky pro vřídlo jako takové,“ shrnul závěry pracovní skupiny její předseda Martin Frous.

UDÁLOSTI: Kolonádu čeká rekonstrukce (zdroj: ČT24)

Komise doporučila místo zvažované demolice stávající objekt zachovat a zrekonstruovat. Karlovarský primátor Petr Kulhánek (KOA) dal najevo, že se město bude doporučením řídit. Zcela jasno by ale mělo být až po prosincovém zasedání zastupitelstva. „Nad studií bude ještě jednání zastupitelských klubů, aby si mohly vyříkat všechny varianty a shodnout se na dalším postupu, který by mělo schválit prosincové zastupitelstvo,“ uvedl primátor.

Vřídelní kolonáda je uzavřená od loňských Vánoc. Samotný pramen zatím provizorně tryská na jiném místě než obvykle – před budovou. Nyní, v mrazech, však netryská. V kolonádě by výpadek nenastal, na původní místo se ale pramen vrátí až za dlouho. Oprava totiž nebude levná, náklady by se mohly vyšplhat až na čtvrt miliardy korun. Konkrétní číslo bude zřejmé až po odkrytí konstrukce, kdy konečně vyjde najevo, v jakém je stavu.