Brno sice místním zlevnilo roční jízdné, pro ostatní je ale dražší než Praha

Zatímco lidé s trvalým bydlištěm v Brně budou od ledna jezdit městskou hromadnou dopravou výhodněji, pro ostatní se cena roční jízdenky nezmění a zaplatí za ni více než v Praze. Takový návrh na snížení ceny tramvajenek schválili v úterý brněnští zastupitelé, o pár dní dříve také radní. Zlevnění jízdného slibovala před volbami Strana zelených.

Nově budou Brňané platit za roční základní jízdné téměř o 1 500 korun méně.  Změna se ale dotkne pouze Brňanů, kteří platí za komunální odpad, nejsou od jeho placení osvobozeni a nemají dluh na poplatku. Lidé, co do města dojíždí, tak budou mít jízdné za stále za stejnou cenu. Za roční „šalinkartu“ místní nově zapaltí 3325 korun, ostatní pak 4750 korun. 

Přitom o více než tisíc korun méně stojí roční jízdenka v Praze. Na rozdíl od Brna ale za ni v hlavním městě zaplatí všichni stejnou částku - jak místní, tak lidé, kteří do metropole dojíždí. Přesto Brno není krajským městem s nejdražší roční jízdenkou. Více stojí v Ústí nad Labem a Liberci.

  • Praha                                     550                  3650
    Brno                                       550                  4750 (3325)*
    Ostrava                                 495                  3420–4702**
    Plzeň                                     446 (448)       3962 (3974)
    České Budějovice            380                   3630
    Karlovy Vary                      380                   3200
    Ústí nad Labem                535                   4845
    Liberec                                 530–580***   4970–5520***
    Hradec Králové                480                   3700
    Pardubice                           435                    3990
    Jihlava                                 390                    3750
    Olomouc                             350                    3200
    Zlín                                        320–480****  2760–4120****
  • * cena pouze pro Brňany
    ** cena za jednu zónu a za dvě až čtyři zóny
    *** zvýhodněná cena pro dosavadní držitele předplatného
    **** podle druhu pásma a jejich kombinace
  • Zdroj: dopravní podniky jednotlivých měst 

Zvláštní podpora jen pro obyvatele Brna ale bude zřejmě první svého druhu v zemi. Podle opozice to pak může kdokoli napadnout u soudu jako diskriminační.

Levnější jízdné až po splnění podmínek

Brňani, kteří chtějí levnější jízdenku, ji navíc musí zakoupit elektronicky v e-shopu, který od 1. ledna 2017 zprovozní Dopravní podnik města Brna. Při nákupu pak vyplní formulář, na jehož základě jim město vrátí 30 procent z ceny ve formě příspěvku.

Pro nákup mimo e-shop sleva platit nebude. Dopravní podnik města Brna počítá s tím, že ne všichni jsou schopni se na internetu zorientovat. „Zřídíme kontaktní pracoviště pro ty, kterým budeme při vyřizování pomáhat,“ uvedl před týdnem vedoucí tarifního oddělení dopravního podniku Vít Prýgl.

Brno vybízí k přehlášení trvalého bydliště

Město sáhlo k tomuto opatření, aby byla pro lidi MHD cenově atraktivnější a méně využívali aut. Zároveň jde o pobídku k tomu, aby si nahlásili trvalé bydliště do Brna. Řada lidí totiž v Brně dlouhodobě bydlí, ale trvalé bydliště zde nemá a město tak za ně neinkasuje podíl z daní.

Podle mluvčí dopravního podniku Barbory Lukšové si roční nezlevněný kupón kupuje průměrně 27 tisíc lidí ročně. Čtvrtletních nezlevněných kupónů se prodá ročně přes 100 tisíc, měsíčních přes 200 tisíc lidí.