I po rekonstrukci zůstává šumavská trať doménou motorových lokomotiv

Na horské trati z Klatov do Železné Rudy skončila modernizace. Správa železniční dopravní cesty při ní zvýšila rychlost, zlepšila zabezpečení provozu a také zvýšila kapacitu trati. Nadále však zůstává jednokolejná a nedočkala se ani elektrizace.

Nádraží Špičák
Zdroj: ČTK Autor: Pavel Němeček

Rekonstrukce proměnila některá charakteristická místa trati mezi Klatovy a Železnou Rudou. U Janovic nad Úhlavou již nejsou mechanická návěstidla, minulostí jsou mechanické závory, hradla a hlásky. Celou trať kontrolují dispečeři dálkově – jeden z Klatov, druhý pomocný dispečer z Železné Rudy-Alžbětína.

Rekonstrukce se dotkla především stanic, kde vznikla nová nástupiště. Ze zastávky Zelená Lhota je výhybna, díky nové koleji se zvýšila i kapacita celé trati. Mimo stanice nechala SŽDC vyměnit železniční svršek pouze v místech, kde byl v nejhorším stavu. To však stačilo ke zvýšení traťové rychlosti na 60 až 90 kilometrů za hodinu. „Revitalizace je uzavřená, odstraňují se nedodělky,“ poznamenal při slavnostním ukončení modernizace náměstek generálního ředitele SŽDC Mojmír Nejezchleb.

Rekonstruovaná stanice Zelená Lhota

Zdroj: ČTK
Autor: Pavel Němeček

Šumavská trať, která mezi Nýrskem a Špičákem překonává 400 metrů výšky,  však i po rekonstrukci zůstává doménou dieselových lokomotiv. Elektrizovat ji se železničáři nerozhodli. „Diskutovalo se o tom, ale to by znamenalo rozsáhlé úpravy tunelu,“ podotkl Pavel Paidar ze SŽDC s odkazem na špičácký tunel, který byl s 1747 metry až do roku 2006 nejdelší v českých zemích.

Trasa z Klatov do Železné Rudy je součást trati, která začíná již v Plzni. I úsek Plzeň–Klatovy se SŽDC chystá rekonstruovat, zvýšit jeho kapacitu i traťovou rychlost. Nádraží Železná Ruda-Alžbětín potom leží přímo na státní hranici a pokračuje z něj trať do německého Plattlingu. Oproti minulosti však již nejezdí vlaky přes hranici a ani na sebe příliš dobře nenavazují. Například po příjezdu rychlíku z Prahy musí cestující na další spoj do Bavorska čekat půl hodiny a podle návrhu jízdního řádu na příští rok, který zveřejnil krajský koordinátor dopravy Poved, to tak zůstane i v budoucnu.