Horník se domáhá náhrady za ušlou mzdu. Nevěděl, že zaměstnavatel šetřil na odvodech

Jan Mrozek z Českého Těšína chodí o berlích. Na šachtě měl před lety těžký úraz, po kterém zůstal invalidní. Doufal přitom, že dostane náhradu za ušlý zisk v podobě vyšší renty, která se odvíjí od průměrného platu. To se však nestalo – bývalý zaměstnavatel CZ Bastav totiž do jeho mzdy, která byla ve skutečnosti minimální, v nadstandardní míře zahrnul cestovní náhrady.

Podle Ondřeje Havránka, právního zástuce pana Mrozka, to může být pro firmy výhodné. „S ohledem na malou výši mzdy odvádí také nižší zdravotní a sociální pojištění,“ upřesnil.

Pracovní úraz měl Jan Mrozek koncem roku 2011. V dole ČSA v Karviné se na něj zřítila stojka. Měl zlomené obě nohy, ruku a žebra. Až po úrazu však vyšly plně najevo důsledky podoby jeho odměny za práci. Mzda ji tvořila jen z jedné třetiny. Zbytek byly cestovní náhrady, které se na výši renty nepodílejí.

Video Události
video

Události: Benefity na úkor renty

Muž měl podle smlouvy pracovat na Slovensku, v obci Tisovec. Tam ale nikdy nebyl. „Bylo mi řečeno, že oni to tak musejí dělat,“ podotkl bývalý horník.

Místo na Slovensko teď Jan Mrozek dochází k soudu, kde se snaží renty domoci. Bere jen invalidní důchod, který činí necelých sedm tisíc. Česká televize žádala o vyjádření firmu CZ Bastav. Její právník ale věc nechtěl komentovat a vedení se zkontaktovat nepodařilo.

Podobnou praxi firem znají i inspektoři práce. Setkávají se s tím především v logistických službách. „Řidičům kamionové dopravy je vyplácena pouze zaručená mzda a velkou část příjmů tvoří cestovní náhrady,“ potvrdil za Státní úřad inspekce práce náměstek generálního inspektora Jiří Macíček.

Jan Mrozek však věří, že se renty jednou dočká. U soudu totiž bude muset jeho bývalý zaměstnavatel nejspíš mimo jiné doložit cestovní výkazy, jejichž prostřednictvím diety proplácel. Pokud se ukáže, že byly fiktivní, bude mu hrozit sankce.

Potíže, které v souvislosti s rentou nyní má Jan Mrozek, by nejspíš nevyřešila ani připravovaná novela zákoníku práce. A to přesto, že by měla podle vládních představitelů „prohloubit flexibilitu pracovněprávních vztahů a posílit ochranu zaměstnanců“. Zástupci Svazu průmyslu a dopravy ČR a hospodářské komory s jejím návrhem ale nesouhlasí a chtějí řadu dalších změn. Tripartita bude v jednání o novele pokračovat počátkem června.