Dokončení nejdelšího tunelu mezi Prahou a Plzní se opět odsouvá

Hloubení nejdelšího železničního tunelu v Česku se zpožďuje víc, než se očekávalo. První čtyřkilometrový úsek u Ejpovic na Plzeňsku měl být hotový v březnu. Kvůli nečekaně odolné břidlici ale stavbaři termín posunuli až na polovinu prázdnin. Náklady se v tuto chvíli blíží ke čtyřem miliardám korun. První vlaky z Prahy do Plzně a naopak by nejdelším tunelem mohly projet v roce 2018.

Poprvé se stavba zpozdila už v roce 2013 kvůli rozsáhlému archeologickému výzkumu. Loni zase kvůli spodní vodě, která se tunelem začala valit. Teď je problém s tvrdostí skály. „Vykazuje trochu jiné vlastnosti, než jsme původně předpokládali. Abrazivita je dvojnásobná. a vyskytuje se v ní magnetický minerál, který postup ražby komplikuje,“ popsal stavbyvedoucí Petr Hybský.

Přitom už zbývá prorazit jen posledních pět set metrů. Práce jdou ale velmi pomalu. „Půl metru trvá půl až tři čtvrtě hodiny,“ upřesnil operátor Petr Rudlof. První tubus tunelu by měl být dokončený letos v létě. Pak se razicí štít rozebere a převeze na druhou stranu kopce Chlum, kde se znovu sestaví. Poté začne ražba druhého tunelu.

„Potom sestavíme nový časový harmonogram tak, abychom definitivní konec stavby dokázali odhadnout už přesněji,“ uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Výš se taky vyšplhají finanční náklady. O kolik se částka navýší v tuhle chvíli investor zatím ale neví. „Původně odhadované náklady tři celé devět miliardy korun se nám velice pravděpodobně nepodaří dodržet,“ dodal Illiaš.

Video Události
video

Dokončení nejdelšího tunelu mezi Prahou a Plzní se opět odsouvá