Plánované tunely v Ústí zmizí z územního plánu

Ústí nad Labem - Ústecký magistrát chce vyškrtnout kontroverzní silniční tunely okolo města z územního plánu. Vyplývá to z návrhu jeho změny. Plány na stavbu silničního obchvatu vzbudily odpor řady občanských sdružení i majitelů dotčených pozemků. Ani současný návrh ale kritiky neuspokojuje, prý nepřináší žádné náhradní dopravní řešení.

Problémy se silničními tunely začaly loni v létě, kdy se návrh územního plánu za asi 30 milionů korun rodil. Počítalo se se třemi tunely o celkové délce minimálně šest kilometrů, k tomu měly vzniknout i nové mosty přes Labe a západní nádraží. Plán nutně neznamená, že se stavět bude a neřeší ani časový horizont. Ovlivňuje však využitelnost i cenu dotčených pozemků. Majitelé dotčených domů začali dávat dohromady protestní akce s tím, že se s novým územním plánem nemovitosti stávají neprodejnými.

Město nakonec územní plán loni v prosinci schválilo, i když zároveň slíbilo, že tunely časem vyškrtne. Návrh bude veřejnosti k dispozici pro připomínkování měsíc, počínaje 25. dubnem. „Cílem změny je zrušení takzvaného 'dopravního radiálně okružního skeletu', který byl vymezen jako koridory územních rezerv R111, R112, R113,“ uvádí návrh.

Odpůrci tunelů to vítají. „Když ten plán schvalovali, zároveň slíbili, že ty tunely do roku 2013 vyškrtnou. A tohle je asi první krok,“ řekl místopředseda ústecké Strany zelených David Daduč. „Na druhou stranu je tam i jedna negativní věc, rozhodli se jen pro vyškrtnutí tunelů a nebudou nijak jinak řešit dopravní koncepci,“ dodal. Dokumentace slibuje nové řešení problematiky v další změně.   

Kritici chtějí další změny územního plánu

Projekt tunelů v minulosti kritizoval i Martin Hausenblas, který nyní stojí za regionálním hnutím PRO kraj, víc mu ale vadí jiné věci. „Územní plán skoro stonásobně zhodnocuje stavební pozemky, hlavně mezi Skoroticemi, Habrovicemi a Strážkami. A můžu se domnívat, že to okolo tunelů byl jen zastírací manévr, aby si toho nikdo moc nevšímal,“ řekl Hausenblas. „Jediné čisté řešení je ten územní plán úplně revokovat a schválit znovu. A že stál tolik peněz? Když koupíte stroj, který je k ničemu, taky na něm nebudete pracovat až do smrti, ale radši ho odepíšete,“ dodal.   

Město ale tvrdí, že územní plán vzít zpátky nemůže. „Takové jsou bohužel zákony, ti dotčení by to okamžitě napadli u soudu a uspěli by. Navíc je celý územní plán obrovsky složitý proces, jenom to vše okolo vyškrtnutí a nové dopravní koncepce bude stát čtyři až pět milionů korun,“ řekl předseda ústecké ČSSD Arno Fišera. S Hausenblasovou hypotézou ale souhlasí. „My to vnímali stejně, všichni jsme se na ty tunely vrhli a určitě unikly další věci, jakých do každého územního plánu zkoušejí dostat lobbisté spousty,“ dodal.