Moderní vlaky vyrazí na Šluknovsko

Děčín – Nízkopodlažní motorové jednotky Siemens Desiro začnou od soboty 31. března jezdit na severočeské železniční trati z Děčína do Rumburku a Dolní Poustevny. Prozatím se jimi cestující svezou zhruba na každém druhém spoji, Ústecký kraj zveřejnil jízdní řád s orientačním přehledem spojů, kde se cestující s Desirem setkají. Na trati obsluhující Šluknovský výběžek dnes jezdí především Regionovy, které nedávno vystřídaly původní motorové vozy z přelomu 70. a 80. let. Desira, disponující oproti Regionovám například klimatizací, ale hlavně mnohem lepším podvozkem zajišťujícím klidnější a tišší jízdu, tak budou dalším krokem vpřed.

Novější motorové jednotky Desiro vyráběné od konce 90. let si České dráhy pronajmou od Německých drah (DB), půjde o čtyři soupravy dosud využívané v regionální dopravě v Sasku. „První pravidelný vlak s motorovou jednotkou Desiro vyjede z Děčína směrem do Šluknovského výběžku v sobotu 31. března v 18:15,“ upřesnil Jan Maxa z dopravního oddělení ústeckého krajského úřadu.

Dráhy s nasazením nových vlaků nemohou váhat. Zavazuje je k tomu smlouva, díky které si u nich Ústecký kraj objednává regionální dopravu. Kraj v ní vyžaduje, aby dopravce nejpozději v dubnu 2012 nasadil na severočeské regionální linky alespoň čtyři nízkopodlažní vlaky schopné přeshraničního provozu. Kraj tento požadavek původně zdůvodňoval tím, že budou nové soupravy jezdit po obnovené přeshraniční trati z Dolní Poustevny do Sebnitz, která však nakonec zprovozněna nebyla. Smluvní podmínka přesto platí, a tak jí ČD vyhoví, ač v minimálním požadovaném rozsahu.

Desira v Česku

Dvoučlánkové dieselové jednotky Siemens Desiro se na pravidelné lince v Česku poprvé objevily už krátce po zahájení výroby, když je na počátku století nasadil na přeshraniční linky na Chebsku německý dopravce Vogtlandbahn. Cestující, kteří necestují přes hranice, si mohou tyto vlaky vyzkoušet mezi Chebem a Mariánskými Lázněmi, dále je Vogtlandbahn nasazuje na linkách z Chebu do Marktredwitz a do Zwickau. O víkendu potom jezdí Desira ve vlastnictví DB na několika víkendových spojích z Karlových Varů přes Potůčky do Zwickau. Vlaky téhož typu převážně vypůjčené od DB provozují České dráhy také v Ústeckém kraji, jezdí na víkendových spojích z Vejprt do Chomutova, všech regionálních spojích na hlavní trati z Děčína do Bad Schandau, kromě zimy jezdí o víkendech také spoj z Drážďan až do Litoměřic. Od loňského roku také zajišťují Desira Vogtlandbahnu provoz na příhraniční trati z Liberce do Rybniště. Jednotku téhož typu si pro své prezentační jízdy v regionech předloni vybral také český dopravce Regiojet.

Zkušebně se vydalo pronajaté Desiro na cestu z Děčína do Dolní Poustevny už v pondělí. „Jízdní vlastnosti na sklonově pestrých tratích zvládlo na výbornou a cestující pro změnu vítají plynulejší a hlavně tichou jízdu,“ uvedl Jan Maxa.

Desira by se měla na Šluknovsku objevovat nejméně rok. Potom by už jejich roli měly zastoupit nové motoráky, které České dráhy loni objednaly u polského výrobce PESA. Do Ústeckého kraje dorazí sedm z nich, kraj počítá s jejich nasazením na tratě Děčín–Rumburk, Rumburk–Dolní Poustevna, Děčín–Bad Schandau a výhledově také Bad Schandau–Dolní Poustevna přes Sebnitz.

Siemens Desiro Classic

  • dvoučlánková částečně nízkopodlažní dieselová jednotka, ve výrobě od roku 1999
  • kapacita: 110 míst k sezení (z toho obvykle 12 v první třídě), 110 míst k stání
  • rozměry: délka 41,7 m, šířka 2,87 m
  • maximální rychlost a výkon: 120 km/h, 2x 275 kW
  • uspořádání podvozku: B'2'B