Pražský DP testuje CapaCitu nejdelšího kloubového autobusu, bude jezdit na letiště

Dopravní prostředek s dosud nejvyšší kapacitou bude vozit cestující na pražské letiště. Dopravní podnik si vypůjčil 21metrový kloubový autobus typu Mercedes-Benz CapaCity L a začíná ho testovat. Většinou bude jezdit bez cestujících, ale celkem dvaačtyřicetkrát bude možné se jím během týdne svézt na lince 119.

Video Studio 6: Dopravní podnik představuje autobus CapaCity L
video

Studio 6: Dopravní podnik představuje autobus CapaCity L

Prodloužená verze článkového autobusu CapaCity představil jeho výrobce poprvé loni v lednu. Nyní o nákupu podobně dlouhých vozidel uvažuje pražský dopravní podnik pro nejvytíženější linku na Letiště Václava Havla. „S vedením města i s vedením aeroholdingu intenzivně pracujeme na zvýšení kapacity mezi letištěm a centrem města. Stále se nedaří postavit rychlodráhu, o které předpokládáme, že ponese hlavní přepravní výkon. Proto zkouška tohoto autobusu,“ vysvětlil ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Autobus CapaCity L je v českém prostředí unikátní již tím, že by v republice vůbec neměl jezdit. Dopravní podnik hl. m. Prahy proto musel nejprve na ministerstvu dopravy obstarat výjimku z ustanovení, které stanoví maximální délku autobusu na 18,75 metru.

 

Řidiči pomohou řízená čtvrtá náprava a kamery na autobusu

Výjimka umožní vybrané skupině řidičů DPP jezdit s vozidlem, které se od stávajících osmnáctimetrových irisbusů a sorů výrazně liší. „Je tam několik speciálních technických úprav, například natáčená poslední, čtvrtá náprava nebo přenos výkonu mezi nápravami, aby při jízdě do kopce došlo k jejímu lepšímu využití. Velmi speciální věc, na kterou se těšíme, je stabilizace kloubu,“ popsal Jaroslav Ďuriš.

Jeden z řidičů, kteří budou vozidlo testovat, upřesnil, že elektronicky řízená čtvrtá náprava usnadní vyjíždění ze zastávek i při průjezdech zatáček. Ve voze je také kamerový systém, sledující nejen interiér, ale i exteriér. „Na zadní části vozu na pravé a levé straně jsou umístěny kamery, které pomáhají sledovat vybočování vozidla,“ uvedl řidič.

Tři dny testů, dva roky čekání

  • Ve zkušebním provozu bez cestujících se bude autobus pohybovat na trasách linek jezdících na Letiště Václava Havla.
  • Na vybraných spojích 9., 10. a 14. února bude jezdit s cestujícími na lince 119. Svezení bude zdarma.
  • ROPID oznámil předpokládaný čas odjezdů autobusu CapaCity L v uvedené dny z Nádraží Veleslavín ve 12:50, 13:50 , 14:50, 15:50, 16:50, 17:50 a 18:50 a z Terminálu 1 ve 13:05, 14:05, 15:05, 16:05, 17:05, 18:05 a 19:05.

Pokud se pražský dopravní podnik po zkušebním provozu rozhodne, že autobusy nakoupí, budou mít jinak uspořádaný interiér než nyní jezdící vůz. Kapacita by ale měla zůstat podobná – CapaCity L pojme až 191 cestujících včetně 58 sedících. Praktických zkušeností z provozu zatím mnoho není. Zatím některá města do řádného provozu zařadila pouze předchozí kratší verzi Mercedesu CapaCity. Lze se s nimi setkat například ve Stuttgartu, Istanbulu a Bratislavě.

Není však jisté, že v Praze všechny úvahy neskončí u letošního zkušebního provozu. Dopravní podnik by jednak chtěl vyzkoušet i alternativní velkokapacitní městské autobusy, a navíc může vše skončit na penězích. „Cena tohoto autobusu je velmi vysoká, přesahuje 10 milionů korun. Ale reálná cena by vyšla z výběrového řízení,“ podotkl Jaroslav Ďuriš. I kdyby se DPP rozhodl, že prodloužené autobusy nakoupí, v žádném případě se do Prahy nevrátí ihned. Ředitel dopravního podniku odhadl dobu, kterou by trvalo výběrové řízení a výroba vozidel, na dva roky.