Dostavba D3 u Tábora uvázla na mrtvém bodě, EIA zastavila i obchvat Budějovic

Dostavba dálnice D3 u Tábora zůstavá dál v nedohlednu. Soud nevyhověl majitelům přilehlého motocentra, kteří chtěli, aby od nich Ředitelství silnic a dálnic odkoupilo areál za 40 milionů. Motocentrum by dostavbou dálnice přišlo o příjezdovou cestu. V částce proto chtěli majitelé zohlednit i ušlý zisk. Problémy jsou navíc i se stavbou obchvatu Českých Budějovic. EU chce znovu nechat posoudit vliv na životní prostředí. 

 „Žaloba se opírala o to, že byla mezi žalobci a žalovaným uzavřena ústní smlouva o smlouvě budoucí kupní. Na jejím základě jim mělo vzniknout právo, podle něhož by Ředitelství silnic a dálnic uzavřelo kupní smlouvu, kterou by je odškodnilo. Soud však dospěl k závěru, že pokud jde o převod nemovitosti, musí být uzavřena smlouva o smlouvě budoucí v písemné formě,“ řekla soudkyně Jaroslava Novotná. 

Rozsudek není pravomocný. Žalobci ani jejich právní zástupce se k soudu nedostavili. Majitelé motocentra se ale podle informací České televize na odvolací soud obracet nechtějí. Dál chtějí naopak trvat na zachování stávající příjezdové cesty. 

Pro ŘSD je odkup motocentra nepřijatelný

ŘSD motocentrum odkoupit odmítá. Tvrdí, že by se dostalo do rozporu se zákonem. Připravuje proto jiné řešení, a to připojení motocentra na jinou příjezdovou cestu, která by z dálnicí nesouvisela. Pokud by se to nepovedlo, má ještě v záloze variantu odškodnění na základě znaleckého posudku. 

Video Události v regionech (Praha)
video

2016: Dálnice D3 u Tábora dál zůstane nedostavěná

Komplex u dálnice spoluvlastní i Milan Stuparič, který svou firmu v roce 2008 přestěhoval do Tábora. U soudu řekl, že by se nebránil vzniku nové příjezdové cesty z městské části Měšice: „Potřebuji, aby se tam dalo plnohodnotně podnikat. Navíc historicky v těchto místech cesta z Měšic vedla.“ Stuparič ale zároveň poznamenal, že ho překvapuje, že s ním o budoucnosti areálu u dálnice nikdo z ŘSD doposud nejednal.

Motocentrum stojí u Tábora už 15 let

Motocentrum s pneuservisem a plynovou čerpací stanicí stojí u Tábora už patnáct let. Jeho majitelé bratři Bratránkové mají platné stavební povolení a vše dávno zkolaudováno včetně přístupové cesty. Projekt dálnice ale počítal s tím, že sjezd u motocentra bude jen dočasný, protože nesplňuje parametry pro sjezd z budoucí dálnice, a při rekonstrukci obchvatu Tábora se zruší. Stavební úřad, katastr nemovitostí ani další úřady si toho ale nevšimly a stavbu povolily natrvalo. 

Spor skončil u soudu, který uznal platnost kolaudace sjezdu, takže není možné ho přehradit svodidlem. Sourozenci Bratránkové proto požadovali právo trvalého přístupu, protože jiná příjezdová komunikace ke komplexu nevede. ŘSD ale v minulosti tvrdilo, že v celé kauze nechybovalo. Pochyby odmítl i táborský městský úřad, který vydával povolení na stavbu motocentra.

Kvůli těmto nejasnostem se ale na tři roky protáhla oprava poloviny části D3 vedoucí kolem Tábora. Práce na tomto úseku začaly v roce 2013, ale následně musely skončit. Rozhodl o tom pražský soud, který kvůli stížnosti provozovatelů motocentra nařídil zastavit stavbu. Řidiči nyní musí sjíždět u motocentra do jednoho pruhu, kde mohou jet jen rychlostí 80 kilometrů v hodině. Zúžení se týká úseku o délce asi 400 metrů.

 

Problémy má i obchvat Českých Budějovic

Průtahy nově hrozí i u stavby obchvatu Českých Budějovic. Vyřešily se sice spory s místními i dohady o počtu sjezdů, Evropská unie chce ale znovu nechat posoudit vliv stavby na životní prostředí. Původní studie totiž vznikla podle starého zákona z roku 1992, novela ale pravidla změnila. Stavba se tím může opozdit i o tři roky a ohrozit tak i čerpání dotací. Ministři se proto budou snažit dojednat výjimku.

Z dálnice D3  je zatím postaveno 42 kilometrů. Další tři úseky mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi se budují. Vláda počítá s tím, že na stavbu z Prahy až k rakouským hranicím půjdou miliardy z Bruselu. Proto chce vše stihnout do roku 2025.