Lodě na vltavské vodní cestě začínají využívat další nové přístaviště. Je v Purkarci na vodní nádrži Hněvkovice a bylo posledním nedokončeným na trase. Vybudování 50 metrů dlouhého přístavu stálo téměř 22 milionů korun. Podle jihočeského hejtmana Jiřího Zimoly jde ale o příliš nákladný projekt, který bude sloužit zatím jen několika jachtařům. Správci vodních cest ovšem takový pohled odmítají.
Přístaviště v Purkarci, které stálo 22 milionů, zatím slouží jen několika jachtařům
Nové purkarecké přístaviště stojí přímo ve středu bývalé vorařské obce. Tvoří ho molo u zpevněného břehu. Jde o třetí místo na horní Vltavě, kde mohou kotvit lodě a hausbóty.
Na Hněvkovické nádrži dosud zázemí pro uživatele hausbótů chybělo. V Purkarci teď nově mohou natankovat vodu i nabít baterie.
Vodní cesta by podle kritiků měla sloužit hlavně k přepravě nákladů
Projekt má ale i odpůrce. Výhrady má jihočeský hejtman - mrzí ho, že vltavská cesta neslouží k přepravě nákladů, ale k plavbě jen několika jedinců.
Takovou kritiku ale odmítá starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa (ODS). Výtky jsou prý jen škádlením. Stavba přístaviště je podle něj v pořádku. „Zaplaťpánbůh, že se to dokončuje,“ uvedl.
Počet lodí v plavební komoře Hluboká nad Vltavou vzrostl o 70 procent
Správci vodních cest nabízejí čísla: Dvěma plavebními komorami nad Českými Budějovicemi proplulo letos už 650 lodí. „Na plavební komoře Hluboká je to nárůst oproti loňskému roku o 70 procent,“ konstatoval Jan Bukovský z Ředitelství vodních cest.
Projekt splavnění Vltavy spolykal necelé dvě miliardy korun. Vodohospodáři teď pracují na poslední komoře - na jezu před Týnem nad Vltavou. Pokud nenastanou žádné komplikace, první plavidla doplují až na Orlickou přehradu příští rok v létě.