Pardubická radnice rozhodne o osudu chátrající Tesly

Pardubice - Pardubická radnice se chce zbavit chátrající Tesly. O areál kdysi slavné továrny už projevilo zájem několik soukromých investorů. Jeden z plánů počítá se vznikem nové komerční zóny. Proti se ale postavila občanská iniciativa, která chce z bývalé továrny vytvořit interaktivní a vzdělávací centrum.
Video Pardubice ročně zaplatí milion za ostrahu a údržbu chátrající Tesly
video

Pardubice ročně zaplatí milion za ostrahu a údržbu chátrající Tesly

V dobách své největší slávy zaměstnávala až dva tisíce lidí. Výroba televizí, magnetofonů a později i proslulých radiolokátorů TAMARA běžela na plno. Kromě spotřebních předmětů vyráběla Tesla i vojenskou techniku. Z továrny, která patřila do konce 80. let mezi pilíře hospodářství někdejšího východního bloku, ale zbyly jen prázdné výrobní haly. Po více jak dvou desetiletích od uzavření provozu má nyní na kahánku i samotný areál.

„Zbourání chátrající Tesly by vyšlo na padesát pět milionů korun. Radnice proto zvažuje variantu, že areál prodá soukromému investorovi,“ poznamenává bývalý zaměstnanec Tesly Pardubice Vladimír Valenta. Vedení města doufá, že soukromé peníze území oživí - několik zájemců se totiž už objevilo.  „Investoři zatím nabízejí různé funkce třeba i spojené do jednoho celku, ať už bydlení, kanceláře…,“ uvádí náměstkyně primátora Pardubic Helena Dvořáčková (ANO). Jeden z plánů přitom počítá s tím, že industriální areál ustoupí nové komerční zóně.

Iniciativa „Oživme Teslu“ o kanceláře nestojí

Proti záměru komerčního využití se ale postavila občanská iniciativa Oživme Teslu, která městu vzkázala, že o další obchody, byty a kanceláře už nestojí. Přišla proto s vlastním projektem. Navrhuje, aby v bývalé továrně vzniklo interaktivní a edukační muzeum, vysvětluje iniciátor projektu Oživme Teslu Filip Sedlák. „Soukromníkovi půjde především o maximální zisk, který může z lokality vytěžit, kdyžto město se může spokojit pouze s všeobecnou prospěšností,“ dodává.

Ať už o osudu areálu rozhodne jakýkoli scénář, město má jasno v tom, že chce prodej Tesly vyřešit do konce letošního roku. Pardubický kraj totiž investoval do sanace areálu už osmnáct milionů korun a město navíc ročně zaplatí další milion korun jen za ostrahu a údržbu. Podle náměstkyně Dvořáčkové má radnice jen jedinou podmínku – budoucí majitel nesmí zbourat hlavní industriální budovu, která je architektonicky cenná.

Opuštěný areál Tesly získaly Pardubice před třemi lety od kraje, který jej dříve za korunu odkoupil od společnosti Foxxcon. Podmínkou bezúplatného převodu na město bylo zřízení parkovacího domu a zlepšení dopravního napojení na sousední krajské nemocnice. Ukázalo se ovšem, že splnění krajské podmínky je problematické, protože žádný investor s městem na řešení dopravy v okolí nemocnice nechce spolupracovat.