Ošuntělé nádražní budovy čekají na nového majitele

Nádražní budovy v Česku zvolna chátrají. Do řady z nich se investuje jen v nejnutnějších případech a další opravy se zatím neplánují. Komplikuje to totiž nedotažený prodej těchto budov správci železniční sítě.
Zdroj: ISIFA/Thinkstock Autor: iStock/Chalabala

Tohle je případ například nádraží v Turnově, v jedné ze vstupních bran do Českého ráje. Kromě fresek malíře Karla Vika ji zdobí oprýskané omítky, opadané dlaždice a otrhané jízdní řády. V Turnově se naštěstí nyní po dvou letech jednání hnuly ledy. „V současné době se finalizují podklady na výběrové řízení na zhotovitele a po tom výběrovém řízení bude jasné, kdy samotná rekonstrukce trutnovského nádraží začne,“ potvrdila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Na jiných nádražích se ale v dohledné době práce nechystají, a pokud ano, má jít jen o nezbytné opravy, jako například v Semilech.

Do budov určených k prodeji Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), už dráhy logicky investovat nechtějí. V celém Česku jde o sedmimiliardovou transakci, k níž dráhy potřebují souhlas. „V současnosti se čeká na stanovisko Evropské komise a od toho se budou odvíjet další rozhodnutí,“ vysvětlila Pistoriusová. Kdy k tomu dojde, ale úředníci nevědí, a tak nevědí ani cestující, kdy se dočkají útulnějších nádraží.

Polovina všech českých nádraží je zchátralá, do jejich oprav bude potřeba investovat miliardy korun. Dluh na údržbě se navíc neustále zvyšuje a rekonstrukce zamrzly na mrtvém bodě. Na vině jsou zejména průtahy s jejich převodem od Českých drah zpět ke Správě železniční dopravní cesty.

Video Ošuntělé nádražní budovy čekají na nového majitele
video

Ošuntělé nádražní budovy čekají na nového majitele