Ťok: Korejská „opencard“ může být pro Česko vzorem

Soul - Velkou inspirací pro Českou republiku může být jihokorejský odbavovací a informační dopravní systém. Hlavní město Praha se zatím nedokáže rozhodnout mezi elektronickou a papírovou jízdenkou, ale v Jižní Koreji existuje jedna karta CityPass pro metro, autobusy, železnici, taxíky a placení mýtného po celé zemi.

„Korejců je pětkrát víc než Čechů a dokázali vybudovat funkční systém elektronické jízdenky, kterou dnes využívají všichni. I přes všechny počáteční problémy tu zprovoznili systém sloužící lidem, a ne pár vyvoleným, kteří si na jedné červené kartičce namastili kapsy,“ řekl ministr Dan Ťok po setkání se svým jihokorejským protějškem Suh Seoung-hwanem před pár dny v Soulu.

Ťok zároveň uvedl, že pro něho byl systém městské dopravy v Soulu naprosto překvapující. Zejména to, že se zde „denně přepraví metrem na sedm milionů cestujících, autobusy o dva miliony méně, a to se realizuje přes jednu kartu, na kterou se dá zakoupit lístek na vše kromě letadla“.

Český i korejský ministr se shodli na tom, že při budování nových dálnic, silnic, železnic a jakýchkoliv dalších komunikací je potřeba myslet na propojení všech dopravních prostředků. Zároveň je nutné, aby se o všech plánech diskutovalo s dotčenými obyvateli a nevládními organizacemi, které chtějí mít o stavbách detailní přehled.

Ministr dopravy Dan Ťok zároveň při své návštěvě Soulu vyzval jihokorejské kolegy, aby se přihlásili do plánovaného tendru na výstavbu dráhy na pražské letiště. „Máme zájem, aby se konečně dostavělo spojení, které umožní dostat se z letiště do centra za méně než dvacet minut,“ říká ministr. Podobně má ministr dopravy zájem, aby se vybudovalo moderní a zároveň rychlé spojení mezi Berlínem, Prahou, Vídní a Budapeští.