Celníci nemohou vymáhat pokuty od cizinců, kteří neplatí mýtné

Brno - Až dva ticíce zahraničních řidičů každoročně projede jihomoravskými mýtnými branami bez placení. Celní správa je totiž za neuhrazení mýtného nemůže pokutovat rovnou na místě. Na výzvu k zaplacení pokuty, kterou cizinci dostanou poštou, většinou nereagují. Od příštího roku by ale měl začít platit nový zákon, který změní způsob udělování pokut.

Místo udělení blokové pokuty na místě sepsání protokolu. Taková je praxe při dopadení neplatičů mýtného celníky. „Kvůli současné právní úpravě je nemůžeme pokutovat rovnou. Vše sepíšeme a předáme do správního řízení. Zde se na základě protokolu vystaví rozhodnutí, které je provinilcům zasláno poštou,“ vysvětlila postup mluvčí celníků Jihomoravského kraje Gabriela Kokrhelová.

Jenže tady pravomoce celní správy končí. „Pokud si výzvu k zaplacení nevyzvednou, pošleme ji znovu. Jestli si ji ale převzali a pokutu neuhradili, tak ji nemůžeme nijak vymáhat,“ řekla mluvčí. Podle ní by změna zákona zjednodušila vybírání pokut. „Řidiči jsou zvyklí platit pokuty rovnou, takže by byli ochotní je hned uhradit,“ dodala Kokrhelová. V Jihomoravském kraji uhradí uloženou pokutu jen 25 procent zahraničních řidičů.

Video UDÁLOSTI: Mýto? Zahraniční řidiči unikají bez trestu
video

UDÁLOSTI: Mýto? Zahraniční řidiči unikají bez trestu

UDÁLOSTI: Mýto? Zahraniční řidiči unikají bez trestu

Mluvčí celní správy JMK hovoří o vymáhání pokut

Výnos z mýtného

ROK        mld. Kć

2012      8,6

2013      8,5

2014      8,7

2015      9,5

2016      9,7

Zdroj: Wikipedia


Systém odhalí i řidiče-skokany

Někteří řidiči se snaží kontrolní systém obcházet. Palubní jednotku určenou k placení elektronického mýtného využívají pouze pod branami, které vozidla při průjezdu vyfotí. U ostatních ji schovají. Systém ale zachytí, jak se nesmyslně pohybují po silnici a vynechávají přitom některé kontrolní brány. O těchto řidičích jsou potom informováni celníci, kteří s nimi zahájí správní řízení. V něm musí šoféři vysvětlit, proč se po cestě pohybovali skoky a ne plynule. Kontrolní brána se zabudovaným fotoaparátem je totiž zhruba každá pátá.

Centrum manuální validace získává ze systému podezření o neplatičích mýtného. Denně přijme desetitisíce podezření a asi 5 až 7 tisíc z nich předá celníkům k prověření.

Elektronické mýtné v Česku

V České republice bylo elektronické mýtné pro vozidla s celkovou hmotností nad 12 tun zavedeno 1. ledna 2007. Začalo platit na 970 kilometrech dálnic a silnic, kde stojí asi 178 mýtných bran. Na rozdíl od Německa se placení mýtného vztahuje i na autobusy. Od 1. ledna 2008 se začalo mýtné platit i na 200 kilometrech silnic I. třídy.

Zdroj: Wikipedia