Plzeň chce depo za miliardy, i když je i levnější varianta

Plzeň – Stavba nového depa pro Plzeňské městské dopravní podniky může město zadlužit na 30 let. Projekt plzeňského vedení za 14 miliard korun proto vyvolává spory. Radniční opozice dokonce přišla s alternativním projektem za 300 milionů. Neuspěla však a radnice pokračuje ve výběru firmy, která nové čtrnáctimiliardové depo postaví.

Dopravní podniky depo pro autobusy a trolejbusy nutně potřebují. Dokonce hrozí, že pokud nevznikne, o jeden druh MHD Plzeň přijde. „Buď nový areál, nebo vymístění minimálně jedné trakce,“ přednesl možnosti Luboš Pašek z dopravních podniků.

Magistrát chce postavit nové depo v prostorách bývalých kasáren. Velkou část nákladů ovšem nespolkne jejich přestavba, ale pojistka a náklady na údržbu. „V rámci této zakázky by mělo být zajištěno třicetileté udržování všech prostředků,“ upozornil náměstek primátora Miloslav Šimák (ČSSD).

Opozice přišla s levnějším a méně komplexním projektem. Obává se totiž, že miliardová zakázka město zničí. „Obávám se, že finanční nároky budou za hranicí schopností městského rozpočtu,“ varoval opoziční zastupitel Vladimír Duchek (Pravá volba pro Plzeň). Je proto podle něj nejvyšší čas přípravu projektu zastavit.

Reportáž Davida Havleny (zdroj: ČT24)

Soutěž o lukrativní zakázku už je ve druhém kole. Zájemci musí do února připravit konkrétní projekty. Současně bude stanovena konečná cena. „Jednotliví uchazeči by měli definovat i hodnoty,“ poznamenal náměstek Šimák.

Nové depo nebude drahé jenom pro město, ale také pro dopravní podnik. Ten si ho bude od vlastníka pronajímat, nájemné ovšem má být až dvacetkrát vyšší než u stávajících dep. Vedení dopravního podniku se přitom nebrání ani padesátkrát levnější verzi nového depa. „Je nám jedno, která z variant bude zvolena,“ přiznal generální ředitel PMDP Michal Kraus. Jediné, na čem dopravní podniky trvají, je, že má být depo k dispozici rychle.