Pražská nádraží zatím nejsou vábnou branou metropole

Praha – České dráhy dostávají každý rok čtvrt miliardy na údržbu a opravu železničních stanic a zastávek. Jejich vliv je na některých místech vidět na první pohled, stále ale zůstává řada ohyzdných nádraží, která již léta čekají na jakýkoli modernější prvek. Nejvýraznější je špatný stav vysočanské stanice a také nejstaršího pražského nádraží – Masarykova. Příliš vábné prostředí se nenaskýtá cestujícím ale ani na nejmladším nádraží v Holešovicích. Ve všech případech se chystá náprava, je ale otázka, za jak dlouho se jí cestující dočkají. Pro denně dojíždějící cestující i pro turisty, kteří přijíždějí poprvé, přitom již dnes nádraží fungují jako pomyslná brána do Prahy a často i do celého Česka.

Vysočanská stanice je v pražském železniční prostředí unikátní – nádražní budova leží na ostrově mezi kolejemi a je přístupná pouze podchodem. Místní jednu jeho část označují za „díru hrůzy“. V dobrém stavu není ale ani zbytek stanice. Rekonstrukce nádraží ovšem není na pořadu dne. „Modernizace kolejiště se dotkne i objektů na vysočanském nádraží. My ale v tuto chvíli přesně nevíme, kdy se to bude realizovat a v jakém rozsahu budou tyto objekty zachovány,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Existují plány na zahloubení nádraží, které by pak mělo navazovat na obchodní centrum.

Masarykovo i holešovické nádraží dávají pohlédnout do minulosti

Masarykovo nádraží bylo svědkem příjezdu prvního vlaku do Prahy v roce 1845, o rovné století později ho poničily boje v posledních dnech druhé světové války. Nyní se opět rozpadá, tentokrát vlivem dlouhodobého nezájmu ČSD, resp. ČD. Loni se v jeho hale zřítil sloup, a přestože se nikomu nic nestalo, Masarykovo nádraží tak opět připomnělo, že je ve špatném stavu. Druhé nejvýznamnější pražské nádraží se ale snad již brzy dočká generální rekonstrukce.

Pětadvacetiletá šeď a špína vítá tisíce lidí, kteří denně projdou holešovickým nádražím. Jeho nástupiště a hala jsou pro mnoho lidí to první, co v Praze nebo i v celém Česku spatří – na nádraží zastavují vlaky Eurocity a Euronight přijíždějící z Německa, Švýcarska nebo Nizozemska a řada cestujících míří do hotelů a hostelů v okolí stanice. Ačkoli bylo holešovické nádraží v době svého otevření v roce 1985 velmi moderní – šlo např. o první české bezbariérové nádraží – dnes již začíná být přehlídkou železniční i architektonické a designérské historie. Stará sedadla na nástupištích, nefunkční betonové fontánky i staré mechanické informační tabule ukazují, co bylo před dvaceti lety „in“. Rekonstrukce holešovického nádraží se dlouhodobě očekává, zatím ale není na pořadu dne.

Moderní nádraží – v Česku budoucnost, v Německu současnost

Ostudou města naopak přestává být hlavní nádraží. Stanice nesoucí též jméno amerického prezidenta Wilsona má opravenu severní polovinu odbavovací haly, všechny podchody a první čtyři nástupiště. Ve zrekonstruované části již nejsou podivné články, ubylo také žebráků a bezdomovců. Naopak si cestující i kolemjdoucí mohou nakoupit, co potřebují, v knihkupectví, butiku nebo drogerii a naobědvat se v restauracích renomovaných řetězců. Rekonstrukce v budoucnosti čeká také jeden z klenotů pražské architektury – majestátní Fantovu budovu a na ni navazující klenuté zastřešení prvních čtyř nástupišť.

Ačkoli je severní část Wilsonova nádraží pohledem do budoucnosti pražských stanic, v Rakousku nebo Německu vypadají podobně všechny větší stanice již dnes. Lidé tam seženou takřka vše a pokud jim ujede vlak, mohou si hodinu odpočinout v kavárně.

Nádraží je možné považovat za zjednodušené vyjádření charakteru celého města. Vzhledem k oblibě a funkčnosti železnice v Evropě bude možná několik dalších generací návštěvníků hodnotit Prahu i podle prvních dojmů, které na ně udělá některé z jejích významných nádraží.

Chátrající Masarykovo nádraží
Chátrající Masarykovo nádraží
Více fotek
  • Chátrající Masarykovo nádraží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1151/115083.jpg
  • Železniční stanice Praha-Holešovice autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/540/53925.jpg
  • Nová podoba hlavního nádraží autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/900/89996.jpg
  • Wilsonovo nádraží v Praze prošlo rekonstrukcí prvních čtyř nástupišť autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/553/55289.jpg