Pardubická kauza u konce: Radní dali černé stavbě zelenou

Pardubice - Pardubičtí radní souhlasí s pronájmem pozemku společnosti D+D Park Pardubice, který potřebuje k dodatečnému povolení stavby. Developer stavěl bez povolení obří logistické centrum za bezmála jednu miliardu korun a nyní shromažďuje nutné podklady, aby nepovolenou stavbu zlegalizoval. Zastupitelé Pardubic přitom radě doporučili, aby investor nejdřív předložil souhlas všech úřadů. Za obří černou stavbu podle informací České televize loboval i pražský primátor Pavel Bém, včera potvrzený ve funkci šéfa pražské ODS. Firmu vlastní jeho přítel Zbyněk Kareš.

Podle zastupitelů by bylo lepší, aby investor nejdřív předložil souhlas všech úřadů, a aby se o pronájmu pozemku o rozloze 490 m2 hlasovalo až poté. Investor ale kompletní doklady nemá - chybí mu dodatečné stavební povolení pro kamionovou výhybnu. Radní přesto o pronájmu rozhodli. „Nechceme působit další obstrukce,“ komentoval to náměstek pardubického primátora Alexandr Krejčíř (ODS) a radní hlasy primátora Jaroslava Demla, jeho kolegů z ODS a lidovecké zástupkyně pozemek pronajali. Tři radní ze Sdružení pro Pardubice pro pronájem nehlasovali. „Rada zvážila okolnosti a rozhodla tak, jak rozhodla,“ dodal Krejčíř. Firma většinu pozemků měla, chyběla jí pouze tato část, která patří městu.  

S pronájmem souhlasil i radní, který rezignoval

Souhlasit s pronájmem pozemku firmě D+D přišel na radu nečekaně i Jaroslav Kňava, který minulý týden ještě se svým stranickým kolegou z ODS Janem Kislingerem rezignoval. Proč hlasoval, ač na post v radě rezignoval, na kameru České televize odmítl vysvětlit. Náměstek Krejčíř to vysvětluje tím, že Kňava ještě nedodal písemnou rezignaci. Kňava složil funkci kvůli výletu na fotbalový zápas do Madridu, kdy cestoval luxusním letadlem s dalšími politiky a podnikateli, kteří dostávali od města zakázky. Zastupitelům i médiím pak odmítal vysvětlit, zda si cestu platil sám.

Celou stavbu provázejí podezření a obvinění. Zajímal se o ní také pražský primátor Pavel Bém, známý majitele firmy D+D. Bém měl volat primátorovi Demlovi a naléhat na něj, aby pardubická radnice pomohla stavbu dodatečně legalizovat. Bém intervenci popřel a označil to za fantasmagorii. Firma zase hovoří o pokusu o korupci ze strany zastupitele a předsedy Dostihového spolku Miroslava Petráně. Údajně měl chtít sponzorovat Dostihový spolek a podíl na projekčních pracích.

„To je naprostý nesmysl, žádnou zakázku tohoto typu jsem nikdy nechtěl a nechtěl jsem ani peníze pro Dostihový spolek,“ odmítá obvinění Petráň, který je v zastupitelstvu za Sdružení pro Pardubice a také sedí v komisi pro urbanismus a architekturu. Investor se rozhoduje, jestli podá na Petráně trestní oznámení. Prý svými připomínkami dodatečné stavební povolení brzdí. Petráň se brání tím, že mu jde o to, aby firma dodržela technické parametry příjezdové silnice. Zatím prý neodpovídá plánované dopravě. „Cítím povinnost zastupovat zájmy občanů města. Ani ta první hala nemůže být otevřená, protože má závažné nedostatky v mnoha směrech,“ domnívá se. Dodatečné stavební povolení je v kompetenci úředníků státní správy. Ti mimo kameru potvrzují, že jsou pod silným tlakem politiků, aby investorovi vyhověli.

Společnost D+D začala v lokalitě Semtín skladištní haly stavět na podzim loňského roku a ještě letos v červnu neměla stavební povolení. Nyní stavební práce stojí a firma má čas zhruba do konce roku doplnit všechny náležitosti nutné pro dodatečné povolení stavby. Později město zjistilo, že firma opět bez stavebního povolení dokončila silniční výhybnu pro kamiony. Do konce dubna příštího roku by měla být dokončena první skladištní hala, celkem by jich mělo na 14 hektarech stát pět. První halu by měla obývat firma DB Schenker, která si u developera zakázku zadala. Stěhovat se měla už letos v září a ještě se rozhoduje, zda v projektu setrvá.