Stará auta brzy nebudou smět do centra Ostravy

Ostrava - Ostrava se chystá zřídit nízkoemisní zóny, do kterých nebudou moci vjíždět starší automobily. Schválila to poslanecká sněmovna a ostravská radnice už připravuje studii, která má zjistit, jak přínosné by zóny pro město byly. Neekologická auta budou mít zákaz vjezdu do některých městských čtvrtí rok po tom, co nařízení radnice vydá. Zóny by ale zároveň zkomplikovaly některé plány radnice.

Poslanecká sněmovna řekla ANO, na řadě je teď ostravský magistrát. Má v rukou páku, jak říct stop starým autům, která vypouští z výfuků příliš mnoho škodlivin. Místní politikové novelu přijímají, netají se ale, že přípravy provází řada problémů. „Analyzujeme, kterých oblastí by se to mohlo týkat, kolika řidičů se dotkne to dané omezení, o jakou kategorii vozů té emisní známky by se mělo jednat, jaký dopad by to mělo na dopravu a jak by to pomohlo městu a centru samotnému,“ uvedl náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč.

Podle mluvčí Ministerstva životního prostředí ČR Michaely Jendekové je kompetence při rozhodování o nízkoemisních zónách úmyslně dána až na úroveň obcí. „Rozhodně to smysl má, protože ta nová auta mají nižší emise, než stará auta bez katalyzátorů,“ myslí si Jan Bitta z katedry ochrany životního prostředí v průmyslu na VŠB-TU Ostrava. Na jedné straně město možnost zřídit nízkoemisní zóny vítá, na druhé ale staví pro auta v centru nová parkoviště. „Bohužel často na úkor zeleně, což je spíš krok proti zlepšení kvality ovzduší,“ upozorňuje opoziční zastupitel za hnutí Ostravak Petr Jančík.

„Parkovacích míst v Ostravě není nikdy dost, já osobně, když jedu někam do centra Ostravy, tak většinou hledám parkovací místo dost dlouho,“ říká zase opoziční zastupitel za TOP09 Aleš Juchelka. Podle náměstka ostravského primátora pro dopravu Aleše Boháče by se měl v budoucnu zpracovat takový koncept parkování, aby lidé nechávali svá auta na okraji města. Na tato záchytná parkoviště by pak navazovala hromadná městská doprava, která by řidiče dovezla do centra.