Řidiči autobusů vs. handicapovaní aneb není kolo jako kolo

Praha - Dětské kolo nemusí být jenom dopravní prostředek, někteří handicapovaní ho využívají jako náhradu za invalidní vozík. Je pro ně rychlejší a pohodlnější. Řidiči některých autobusů hromadné dopravy však odmítají kolo uznat jako kompenzační pomůcku. Tvrdí, že bicykl do autobusu nepatří, a jeho majitele nenechají nastoupit. Sdružení Tap upozorňuje na problém i v novém klipu s názvem Řiditel autobusu. Autorem je písničkář Xindl X a zahrál si v něm i ředitel dopravního podniku Martin Dvořák.

„Někdy mi (řidiči) ze strachu říkají, že mě nemůžou pustit. Co kdyby přišel nadřízený, mohl by je vyhodit z práce,“ říká čtyřiadvacetiletý Marek Valenta. Přitom smluvní přepravní podmínky jasně říkají: „Jiné pojízdné kompenzační pomůcky se považují za vozíky pro invalidy, pokud jsou svými rozměry a vahou s nimi srovnatelné.“

Občanské sdružení Tap dlouhodobě spolupracuje s pražským dopravním podnikem. „Problémů je spousta a já si myslím že postupně se je snaží ve spolupráci s pražským magistrátem dopravní podnik napravovat,“ míní předseda občanského sdružení Tap Šimon Ornest.

Reportáž Jana Reslera (zdroj: ČT24)

Dopravní podnik s chováním řidičů nesouhlasí. „Vnímám to tak, že čtyři tisíce řidičů, kteří pracují v dopravním podniku, si plní své povinnosti a čas od času někdo selže,“ podotýká generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák.

O tom, co je, nebo není kompenzační pomůcka, rozhodne nakonec stejně řidič autobusu. Jako vodítko mu k tomu mohou sloužit právě přepravní podmínky. Dopravní podnik i handicapovaní se ale shodují na tom, že nejlepším návodem zůstává v takových případech zdravý selský rozum.

Generální ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák v klipu kapely Tap Tap Řiditel autobusu
Zdroj: ČT24/youtube.com