Ostravská stávka v MHD o půlnoci skončí

Ostrava - Řidiči městské hromadné dopravy v Ostravě dnes o půlnoci ukončí svou stávku. Odbory se dohodly s vedením Dopravního podniku Ostrava (DPO) na růstu platů. Letos zůstanou stejné, příští rok však vzroste tarifní mzda řidičů a technicko-hospodářských pracovníků o pět procent. Dělníci si přilepší v průměru o šest procent. Část zaměstnanců podniku stávkovala od středy 1. června. Ostatní zajišťovali omezený provoz jako v neděli. Podle vedení DPO se ještě tuto středu může stát, že některé spoje nevyjedou, od čtvrtka 8. června však začíná standardní provoz.

Odborový předák Ivo Protivínský řekl, že odboráři s výsledkem spokojeni jsou i nejsou. „Spokojeni jsme v tom, že se podařilo dojednat navýšení mezd. Nespokojeni jsme, protože kdyby 90 procent zaměstnanců stávkovalo už v první den stávky, ve středu, tak jednání, které bylo dneska, proběhlo daleko dřív. A dopravní podnik nemusel mít takovou ztrátu,“ řekl Protivínský.

Ředitel DPO Roman Kadlučka řekl, že během stávky podnik utrpěl dohromady ztrátu 70 milionů korun. „Za každý nevypravený spoj musíme zaplatit penále 5 000 korun kraji, obcím nebo městu,“ řekl Kadlučka. Osmdesát procent penále se podle něj týká města Ostrava, které je zřizovatelem DPO. „Podle informací, které máme, statutární město musí penále vypsat a pak předložit zastupitelstvu, jestli bude odpuštěno,“ dodal Kadlučka.

Náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč (ČSSD) uvedl, že pokud by DPO nenašel žádné rezervy, muselo by město na příští rok sehnat zhruba 100 milionů Kč. „Padesát procent činí náklady, které podnik nemůže ovlivnit. To je nárůst cen pohonných hmot, daně na emulzní naftu, což je dohromady nějakých 25 milionů, a dalších 25 milionů bude tvořit nárůst daně o čtyři procenta od 1. ledna,“ vysvětlil Boháč. Dalších 50 milionů je na mzdy.

Vedení DPO: Kompromis je prohra pro obě strany

Podle ředitele DPO udělaly obě strany velký kompromis, ale pro obě je to prohra. „Je třeba si uvědomit, že vyjednávání začalo v listopadu na 15 procentech, kdyby začalo na osmi, tak ke vstřícnému kroku mohlo dojít daleko dříve,“ řekl Kadlučka. Nejvíce přidáno dostanou dělníci. Protivínský uvedl, že zejména o to odbory usilovaly. „Chtěli jsme hlavně dělníky potáhnout nahoru, protože oni nedostali nic už v roce 2009,“ vysvětlil odborový předák.

Kadlučka prohlásil, že podnik má půl roku na to, aby rezervy našel. „Pro příští rok budeme mzdy diferencovat. Řidiči získají na tarifních mzdách čtyři procenta, na výkonnostní odměně jedno procento. Dělníci, kteří byli podhodnoceni a nejsou na úrovni ostatních regionů, dostali do tarifní složky pět procent, do výkonnostní jedno. Technicko-hospodářští pracovníci získají čtyři procenta jako tarifní mzdu, jedno procento jako výkonovou mzdu,“ vypočítal ředitel.