Havířovské nádraží půjde k zemi

Havířov - Zastupitelé Havířova rozhodli o tom, že se zbourá odbavovací hala havířovského nádraží. Stavba nové haly je podle Českých drah (ČD) ekonomicky nejvýhodnější řešení. Většinu nákladů by měly pokrýt peníze z evropských fondů. Práce na nádražní hale začnou do dvou let. V roce 2014 by už cestující měli mít k dispozici nový dopravní terminál.

Havířovská nádražní hala patřila na konci 60. let k nejmodernějším na Moravě i ve Slezsku. Se svými skleněnými mozaikami a všudypřítomnými geometrickými prvky byla nadčasovým dílem, postaveným v tzv. bruselském stylu. Nyní chátrá.

„Jako nejlevnější řešení – stavebně, údržbově, co do estetického hlediska i co se týče propojení s centrem, vychází nejlépe varianta zbourat současnou budovu a postavit novou,“ uvedl Gabriel Jursa z ČD. Zastupitelé ale v rozhodnutí nejsou jednotní. V hlasování sice vyhrálo zbourání haly, někteří zastupitelé s tím ale nesouhlasí. „Vím, že budova svou hodnotu má, tak mě strašně mrzí, že jsme si odhlasovali, že si ji zbouráme,“ řekla zastupitelka za Věci veřejné Karin Macková.

Reportáž Alexandry Přečkové (zdroj: ČT24)

Bruselský styl na Ostravsku reprezentuje i další nádraží – v Ostravě-Vítkovicích. I to je ve špatném stavu. Kvůli tomu je ministerstvo kultury odmítlo zařadit na seznam chráněných památek, a tak chátrá dál. „V bruselském stylu se nádraží vyskytují v rámci celé republiky opravdu velice vzácně, takže to jsou pro tento region naprosto zásadní stavby,“ myslí si památkář Tomáš Nitra.

Zatímco osud vítkovického nádraží je neznámou, v Havířově už mají jasno. Chtějí na místě stržené budovy postavit moderní dopravní terminál. Soustředit by měl vlakovou i autobusovou dopravu. Na projekt, který si vyžádá investici odhadem kolem 160 milionů korun, by město mělo přispět deseti miliony, zbytek půjde z evropských fondů.

Projekt nového dopravního terminálu
Zdroj: ČT24