Nová lanovka na Sněžku dostala základní kámen

Pec pod Sněžkou - Krkonošská stavba století byla dnes slavnostně a oficiálně zahájena. Nová lanovka na nejvyšší českou horu Sněžku nahradí otevřené dvousedačky, které návštěvníkům hor sloužily 62 let. V komfortních čtyřmístných kabinkách by se první turisté měli svézt v březnu 2014. 

Lanovka povede ve stejné trase jako ta současná. Bude dlouhá 3 kilometry a 684 metrů, tedy o zhruba 200 metrů delší. Přestupní stanice na Růžové hoře i horní stanice na vrcholu Sněžky zůstanou na svých místech, nová dolní stanice se však posune k parkovišti u chaty Lesovna. Nová lanovka bude téměř dvakrát rychlejší než stávající, jízda se z nynějších 25 minut zkrátí zhruba na 16. Hodinová kapacita lanovky ale zůstane na 250 lidech. „To byla jedna z podmínek,“ uvedl mluvčí Správy Krkonošského národního parku Radek Drahný.

Lanovka na Sněžku je největším lákadlem letní turistické sezony v Krkonoších. Ta stará by měla být v provozu do července příštího roku. Práce vyžadující úplné odstavení lanovky začnou ve druhé polovině roku 2012. Například na horním úseku se patky nynějších sloupů vybourají a na jejich místě se vybetonují nové.

Významnou změnou bude to, že nová kabinová lanovka bude lépe odolávat větru, námraze a dalším vlivům. Díky tomu bude moci jezdit více dní v roce. „Nyní je lanovka na horním úseku kvůli silnému větru mimo provoz 140 až 150 dní v roce. S novou lanovkou by se provoz horního úseku mohl prodloužit o 30 až 40 dní,“ řekl náčelník lanovky Jiří Martinec. Za jeden rok tak až na vrchol vyjede kolem 100 000 turistů. Jízdné by mělo zůstat stejné jako dnes, kdy dospělí platí za jízdu až na vrchol 180 a děti do deseti let 90 korun.

Novou lanovku staví trutnovská stavební společnost BAK, a to ve sdružení s italskou lanovkářskou společností Leitner. Sdružení BAK a Leitner nabídlo v tendru ze třech uchazečů nejnižší cenu. Město za novou lanovku zaplatí 299 milionů korun, z nichž 230 milionů uhradí Evropské unie. Ještě do zimy hodlají stavbaři vybetonovat téměř všechny patky pro nové sloupy na spodním úseku. „Betonovat bychom měli začít do tří týdnů,“ řekl generální ředitel společnosti BAK Trutnov Dušan Čížek. Dělníci zahájí také stavbu nové dolní stanice lanovky a přivedou k ní přeložky sítí. Sloupy na horním úseku budou replikami stávajících stožárů.

Vizualizace stanice Pec pod Sněžkou
Zdroj: ČTK

Celá stavba bude vzhledem k místu a tamním klimatickým podmínkám, zejména silným větrům, velmi náročná. Většina trasy je ve svažitém a těžko přístupném terénu, navíc v přísně chráněné oblasti Krkonošského národního parku. Stavbaři budou materiál vozit na svah výhradně vrtulníkem. „Létat se tu kvůli ochraně přírody smí pouze od srpna do listopadu. V listopadu se už moc létat nedá, protože tady foukají větry přes sto kilometrů v hodině. Takže v podstatě se dá efektivně stavět tři měsíce v roce,“ řekl generální ředitel firmy BAK Trutnov Dušan Čížek. „Režim kontroly na místě stavby bude velmi přísný,“ řekl mluvčí správy Krkonošského národního parku Radek Drahný. Dodal, že jiná lanovka vedoucí do nejpřísněji chráněné oblasti hor se v Krkonoších v posledních letech nestavěla.

Starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek při slavnostním poklepání základního kamene stavby připomněl, že příprava stavby lanovky trvala osm let. „Pořád tomu ještě nevěřím, protože nevidím tu lanovku stát. Až uvidím alespoň jeden sloup, začnu věřit trochu více,“ prohlásil. Naposledy Pec ztratila rok, protože musela zrušit první soutěž. Dva konkurenti podali nabídky se stejným výrobcem lanovky a to zákon nedovoluje. Lanovka podle Tomáška zajistí budoucnost turistického ruchu ve městě a podpoří celou ekonomiku města.

Polemiky o lanovce mezi ochránci hor a zastánci rozvoje turistiky trvají přes třicet let. „Je to velký kompromis z obou stran, protože město Pec mělo dříve představu, že na Sněžce bude stát velký hotel. Naopak ochrana přírody tam nechtěla ani lanovku,“ přiblížil krajinný ekolog Pavel Klimeš.

Lanovka na Růžovou horu začala jezdit v roce 1949, o rok později byl zahájen provoz i v druhém úseku na Sněžku. Vyrobila ji Transporta Chrudim podle licence švýcarské společnosti VonRoll na typ VR-101. Dnes jde o nejstarší provozovanou lanovku tohoto typu, nejstarší provozovanou lanovku v Česku a také nejstarší provozovanou odpojitelnou dvousedačkovou lanovku na světě. Po jejím zrušení a nahrazení převezme část těchto primátů lanovka téhož typu, která vede z Krupky na Komáří Vížku.