Podobu nové liberecké tramvaje vybere DP z desítek návrhů

Liberec – Jaké barvy budou mít nové tramvaje, jejichž výrobu připravuje Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou společně s Pragoimexem, navrhovali sami cestující, kteří budou vozy využívat. Dopravce dostal návrhy barevných kombinací od 34 lidí, někteří z nich však zaslali více variant – v jednom případě i sedmnáct. Protože k zaslání návrhů vyzval dopravní podnik veřejnost formou soutěže, odměnil autory devíti nejlepších zbarvení. Rozdělil mezi ně 48 tisíc korun.

 

Návrhy, které zaslali soutěžící ve věku od osmi do sedmdesáti let, rozdělil dopravní podnik do dvou kategorií označených jako barevná řešení kreativní a řešení realizovatelná. V některých případech by totiž byla údržba laku příliš náročná. „Máme 66 tramvají, ročně na nich řešíme v průměru 72 havárií, což znamená, že každá tramvaj se alespoň jednou do roka opravuje včetně laku,“ vysvětlil provozně-technický ředitel dopravního podniku Ludvík Lavička. Opravy příliš pestrých tramvají by tak byly velmi náročné.

Podnik přesto více zaujaly kreativní návrhy, ocenil autory šesti nejlepších zbarvení – každý dostal tři tisíce korun. Po deseti tisících potom dostali tvůrci tří nejlepší realizovatelných návrhů. Dopravce ocenil jednoduchost, líbil se také motiv Ještědu, který tvůrci do svých návrhů začlenili. „Ten se ostatně objevoval v návrzích velmi často,“ poznamenala mluvčí DP Martina Poršová.

Který z návrhů bude nakonec na tramvajích liberecké výroby jezdit, však zatím není rozhodnuto. „Nelze vyloučit, že do rozhodování zapojíme veřejnost,“ uvedl ředitel společnosti Luboš Wejnar.

S vybráním vhodného zbarvení zatím nemusí dopravní podnik spěchat. Zatím není hotov ani prototyp nového typu tramvaje. Osm nových vozidel má však v budoucnu nahradit dosluhující vozy typu T3. Navzdory kritice městské opozice podepsal dopravce s firmou Pragoimex rámcovou smlouvu na dodávku dílů vozidel za 320 milionů korun. Jednotlivá vozidla zkompletuje firma vlastními silami. Nákup tak bude neobvykle levný, cena za jednu tramvaj bude o 20 až 30 procent levnější, než kdyby je výrobce dodal už sestavené. Tramvaje Pragoimex-DPMLJ budou 22metrové a nízkopodlažní. Oproti stávajícím vozidlům bude jejich provoz tišší.