Chrudim – Železničářům na Chrudimsku kvůli zvyšujícímu se množství ukradených kovových dílů dochází trpělivost. Z kolejí stále častěji mizí měděné propojky, trafostanice, kabely či dokonce části kolejí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), které vznikají mnohamilionové škody, nyní začíná spolupracovat s policií a volá po přísnějších trestech. Přitom nejde pouze o finanční ztráty – provoz na železnici bez důležitých částí mnohdy ohrožuje bezpečnost samotných cestujících.
Za krádeže na železnicích zřejmě budou přísnější tresty
Kovové díly podél železničních tratí se stále častěji stávají oblíbeným artiklem zlodějů, kteří si prodejem chtějí přilepšit. Jedním z nemnoha případů, které policie dokázala úspěšně překazit, je nedávná loupež na trati v blízkosti Heřmanova Městce. Strážníci zde dopadli dva pachatele, jež s pomocí kladiva odstraňovali měděné propojky železničního zařízení. Místo do sběrny tak zloději odjeli rovnou na policejní stanici.
Jeden z pachatelů vyvázl s trestným činem krádeže, další s přestupkem. Poslední případ dopadených zlodějů je podle SŽDC ukázkou nedostatečných trestů. Správa požaduje zpřísnění až na postihy za obecné ohrožení. „Nejčastější krádeže jsou jak měděných součástek zabezpečovací a sdělovací techniky, tak také velice hazardní typ krádeže, a to součástí trakčního vedení pod napětím,“ uvedl mluvčí Pavel Halla.
Krade se na opuštěných i dosud užívaných tratích
Největším lákadlem zlodějů jsou sice zrušené regionální tratě, kovové díly se však ztrácejí i na kolejích s normálním provozem. Například škodu za krádež měděných propojovacích lan na Prachovicku železničáři vyčíslili na 210 tisíc. Ukradené kabely a části kolejí většinou zachytí elektronický bezpečnostní systém, následné opravy však automaticky znamenají zpoždění spojů.
Celkové škody způsobené vandaly a zloději na železnici za rok 2010 činí 19 milionů korun. Letošní ztráty budou podle odhadů ještě vyšší.