Za krádeže na železnicích zřejmě budou přísnější tresty

Chrudim – Železničářům na Chrudimsku kvůli zvyšujícímu se množství ukradených kovových dílů dochází trpělivost. Z kolejí stále častěji mizí měděné propojky, trafostanice, kabely či dokonce části kolejí. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), které vznikají mnohamilionové škody, nyní začíná spolupracovat s policií a volá po přísnějších trestech. Přitom nejde pouze o finanční ztráty – provoz na železnici bez důležitých částí mnohdy ohrožuje bezpečnost samotných cestujících.

Kovové díly podél železničních tratí se stále častěji stávají oblíbeným artiklem zlodějů, kteří si prodejem chtějí přilepšit. Jedním z nemnoha případů, které policie dokázala úspěšně překazit, je nedávná loupež na trati v blízkosti Heřmanova Městce. Strážníci zde dopadli dva pachatele, jež s pomocí kladiva odstraňovali měděné propojky železničního zařízení. Místo do sběrny tak zloději odjeli rovnou na policejní stanici.

Jeden z pachatelů vyvázl s trestným činem krádeže, další s přestupkem. Poslední případ dopadených zlodějů je podle SŽDC ukázkou nedostatečných trestů. Správa požaduje zpřísnění až na postihy za obecné ohrožení. „Nejčastější krádeže jsou jak měděných součástek zabezpečovací a sdělovací techniky, tak také velice hazardní typ krádeže, a to součástí trakčního vedení pod napětím,“ uvedl mluvčí Pavel Halla.

Reportáž Michala Klokočníka (zdroj: ČT24)

Krade se na opuštěných i dosud užívaných tratích 

Největším lákadlem zlodějů jsou sice zrušené regionální tratě, kovové díly se však ztrácejí i na kolejích s normálním provozem. Například škodu za krádež měděných propojovacích lan na Prachovicku železničáři vyčíslili na 210 tisíc. Ukradené kabely a části kolejí většinou zachytí elektronický bezpečnostní systém, následné opravy však automaticky znamenají zpoždění spojů.

Celkové škody způsobené vandaly a zloději na železnici za rok 2010 činí 19 milionů korun. Letošní ztráty budou podle odhadů ještě vyšší.