Plzeň – Budova hlavního nádraží v Plzni se už půl roku mění z nevábného rejdiště bezdomovců v důstojnou bránu do města. Hotova už je první část rekonstrukce, která spočívala ve výměně fasády. Následuje oprava spodní haly, kterou proto už zahalilo mohutné lešení. V dalších etapách nechají České dráhy vyměnit okna a položit repliku historické dlažby. Práce mají skončit v prosinci příštího roku.
Plzeňské nádraží dostalo novou fásadu a mohutné lešení
Zvenku už se budova plzeňského hlavního nádraží oblékla do nového. Na severní, jižní a západní straně budovy je opravena fasáda v úrovni nástupišť, východní fasáda je v novém celá. Hlavní západní průčelí nádraží neprošlo novou úpravou ve spodní části u hlavního vchodu, protože tam vznikla nová fasáda už v roce 1995.
Na opravu fasády navázaly práce ve spodní hale, která projde důkladnou renovací. Po dokončení rekonstrukce budou k vidění obnovené štuky a také replika historické dlažby. Její pokládku naplánovaly dráhy na březen a duben příštího roku. Rekonstrukce spodní haly se výrazně dotkne běžného provozu nádraží, přibližně čtvrt roku tak bude například nákup jízdenek komplikovanější než obvykle.
Oproti komplexně rekonstruované spodní hale naplánovaly ČD v té horní jenom drobné úpravy, zejména obnovu dílčí části dlažby. „Na východní straně se upravily plochy související s budovou a položila se tam zámková dlažba,“ popsal ředitel regionální správy majetku ČD Jiří Stuna. Dříve tam stály stánky s občerstvením. Místo nich vznikne prodejní okénko ze současné restaurace. Dále se montují ochranné prvky proti holubům, tedy sítě a hroty.
Oprava budovy začala v nejvyšší čas. Správa železniční dopravní cesty totiž už zahájila opravu své části nádraží – kolejiště a nástupišť. Jejich rekonstrukce probíhá v rámci modernizace plzeňského železničního uzlu a potrvá do září 2013.