Tak dlouho se vybíral obchvat, až z něj nic nebude

Ústí nad Labem - V jedné ze severočeských regionálních metropolí marně hledají trasu pro silniční obchvat za více než dvě stě milionů. Ten by měl ulevit okrajové části města, ležící na hlavním tahu k německým hranicím. Obyvatelé, politici, ale ani odborníci se však nedokáží shodnout na jeho přesné trase. Dálniční přivaděč vede přímo prostředkem vesnice Strážky, která má necelých dvě stě obyvatel. Denně tu projedou v průměru tři tisíce aut.

Místní obyvatelé si stěžují třeba na hlukovou zátěž z kamionové dopravy. Okolo obce se rozprostírají louky, přesto najít trasu vhodnou pro několikakilometrový obchvat se zdá téměř nemožné. „Jsou navrženy tři varianty, východní, západní a superzápadní,“ popisuje současné návrhy řešení mluvčí Ústeckého kraje Magdaléna Hanáčková.

Zpočátku si ze tří variant nedokázali obyvatelé vybrat. Lidé žijící v pravé části vesnice chtěli stavět v levé a naopak. Nakonec se dohodli na nejspodnější variantě, tedy takzvané superzápadní, protože nevede žádným obydleným územím. Jenže její realizaci stojí v cestě čerstvě schválený územní plán, podle něhož tady vzniknou další domy. Naopak magistrát vyčlenil trasu, kde už dnes nikdo stavět nechce. A změna je složitá, než by se podle náměstka ústeckého primátora Jana Řeřichy (ODS) dokončila, zabralo by to zhruba dva roky.

Váhá také kraj jako investor, jeden ze dvou posudků totiž doporučil škrtnout všechny tři možnosti. „V této chvíli ještě ani není jasné, zda je to z hlediska ochrany životního prostředí vůbec vhodná stavba,“ říká mluvčí Hanáčková. Lidé se tak nakonec musí spolehnout na řidiče, že při projíždění silnice, kde není žádný chodník, dodrží třicetikilometrovou rychlost a stihnou se jim vyhnout.