Nové informační tabule mají zkvalitnit cestování v Plzeňském kraji

Plzeň – Plzeňský kraj naostro spustil projekt, který má zlepšit komfort při cestování veřejnou dopravou. Na 12 místech po celém kraji bylo rozmístněno 23 nových informačních panelů, na kterých najdou cestující odjezdy všech návazných spojů autobusů, vlaků i MHD. U některých z nich jsou k dispozici také údaje o zpoždění. Projekt Zvýšení kvality veřejné dopravy v kraji přišel na 10,2 milionu korun, více než 90 procent přispěla EU.

Nové tabule najdou cestující v Rokycanech, Nýřanech, Domažlicích, Klatovech na vlakovém i autobusovém nádraží, Přešticích, Sušici, Nepomuku, Nezvěsticích, Blovicích a v Plzni na hlavním nádraží a centrálním autobusovém nádraží. Veškerá data jsou uložena a distribuovaná ze serveru krajského informačního systému, zatím tedy „pouze“ ze stabilních jízdních řádů. Informace o vlacích a o spojích MHD jsou zobrazovány online, informace o odjezdech příměstských autobusů ale přibudou až po zprovoznění krajského dispečinku, což by mělo být za dva roky.   

Tam, kde to systém umožňoval, jsou data doplněna i automatickým hlášením pro nevidomé. Jinde kraj pořídil alespoň orientační maják. Systém obsahuje také informace o tom, zda je konrkétní spoj bezbarierový. „První ohlasy cestujících na železnici, která je páteří dopravy v kraji, jsou velmi pozitivní. Právě díky informacím o návazné dopravě, které se dozvídají při příjezdu i odchodu z nádraží,“ uvedl šéf plzeňské oblasti Českých drah Vladimír Kostelný. V Plzni se dozvědí kromě vlaků a autobusů také informace o odjezdech všech spojů MHD. Lidé ale nemusí čekat až na příjezd do Plzně, stejné informace, jaké obsahují tabule, najdou také na internetu na portálu Plzeňského kraje.  

Zkušební provoz se neobešel bez problémů. Cestující třeba marně hledali spoj na jiném nástupišti. V jiném případě se zase řidič autobusu po dojetí na konečnou neodhlásil ze systému, na tabulích se proto objevilo zpoždění 140 minut. 

Reportáž Mirky Vildové (zdroj: ČT24)

Tabule, které jsou umístěny vně i uvnitř nádražních budov, mají fungovat desítky let. Vzhledem k tomu, že POVED, který dopravu v kraji organizuje, zahajuje od dubna velký projekt změny zónování Integrované dopravy Plzeňska, budou se panely rozšiřovat; zřejmě ještě letos by se měly objevit na nádražích v Plzni a Rokycanech. „Chtěli bychom jich mít v kraji minimálně dvojnásobek, ale záleží to na penězích,“ uvedl hejtmanův náměstek Jaroslav Bauer (ČSSD), podle něhož se tabule instalovaly od loňského dubna do prosince. 

Kraj chce také do dvou let vybudovat vlastní dispečink v sídle dispečinku plzeňských dopravních podniků a už připravuje projekt. Start záleží na tom, dokdy budou do 200 autobusů, zařazených do Integrované dopravy Plzeňska, instalovány vozidlové řídicí systémy, které umí s dispečinkem komunikovat. Zatím ho prý nemá žádný kraj v zemi.