Cestující se v liberecké MHD necítí bezpečně, podnik nasadí kamery

Liberec - Na bezpečnost v autobusech a tramvajích ve stotisícovém Liberci by měly v budoucnu dohlížet kamery. První chce ještě letos instalovat dopravní podnik do pěti autobusů na problémové lince 16 do Ostašova. Podnik, který tímto reaguje na výsledky průzkumu mezi cestujícími, chce pořídit i modernější kamery. Ty budou zároveň schopné sčítat cestující. Kamerami by ještě letos měly být osazeny také konečné tramvají v Horním Hanychově a Lidových sadech.

Rozhodnutím o vybavení autobusů a tramvají kamerami reaguje dopravní podnik na výsledky průzkumu, který loni udělal mezi cestujícími i svými řidiči. Ukázalo se, že cestující i zaměstnanci by shodně uvítali větší spolupráci s městskou policií i přítomnost policistů ve vozech městské dopravy. „Třeba právě na lince 16, kde jsou dlouhodobě problémy, je už dnes zvýšený dohled policie a v některých autobusech strážníci i jezdí,“ upozornil ředitel Dopravního podniku měst Liberce a Jablonce Luboš Wejnar.

Lidé se nejvíc bojí napadení a krádeží, chtějí nouzové tlačítko

Mezi časté požadavky patřilo zřízení kamerového systému na konečných, kde se cítí ohroženi cestující i řidiči. Diskutovaným podnětem jsou nouzová tlačítka ve druhém tramvajovém voze pro pasažéry. Cestující se nejvíce obávají krádeže, fyzického či verbálního napadení. „Řidiči zase žádají lepší zabezpečení kabiny, každý pátý z dotazovaných byl už okraden,“ uvedla mluvčí podniku Martina Poršová. Řidiči by také chtěli paralyzéry nebo zrušení prodeje jízdenek u řidiče.

Luboš Wejnar
Zdroj: ČTK
Autor: Radek Petrášek

Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) je největší společností ve vlastnictví Liberce, který letos městskou dopravu dotuje 200 miliony korun. Od podzimu 2009 je menšinovým vlastníkem sousední Jablonec nad Nisou. Podnik s půlmiliardovým obratem zaměstnává 565 lidí a ročně přepraví 36 milionů cestujících.

Loni podle předběžných informací skončilo hospodaření ziskem 1,3 milionu korun. Vedle městské dopravy provozuje dopravní podnik autoškolu, komerční linku Liberec - Praha a má i vlastní cestovní agenturu. Významné příjmy tvoří reklama.