Zbirohem dnes projíždějí vlaky naposled

Kařez (Rokycansko) – V noci na zítřek bude v železniční stanici Zbiroh na trase mezi Prahou a Plzní ukončen provoz. Osobní vlaky i rychlíky, které celých 150 let stavěly ve Zbirohu, budou od soboty nově obsluhovat moderní zastávku Kařez, která je od Zbirohu vzdálená cca 800 metrů
(ve směru na Plzeň). Odjezdy a příjezdy spojů se vzhledem k malé vzdálenosti zásadněji nezmění; v Kařezu se budou oproti současnosti lišit o dvě až tři minuty.

Novou zastávku postavila za 16 milionů Kč včetně parkoviště pro 20 vozů a točny pro autobusy Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako součást III. tranzitního koridoru Praha - Plzeň - Cheb. Vlaky budou míjet zbirožské nádraží menším obloukem. Zastávka bude zatím otevřena jen ve směru na Prahu; oboustranně 12. června. „Podporuje současný trend v dopravě, tedy jízdu automobily na krátkou vzdálenost a poté využití dálkové železniční dopravy,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Kařez? Moderní stanice na dálkové ovládání

Prvním vlakem, který zastaví v nové zastávce, bude rychlík vyjíždějící z Prahy dnes ve 23:29. V Kařezu bude v 00:34. Na další spoje, na Prahu v 03:49 a na Plzeň v 05:08, už bude navazovat autobus. Obyvatelům Zbiroha se prodlouží cesta ze čtyř kilometrů na pět. Většina místních jezdí na nádraží autobusem, nově si budou muset připlatit. Lístek vyjde na 14 korun místo deseti.

Dálkově ovládaný Kařez bez výpravčího a pokladního má po obou stranách 300metrové bezbariérové nástupiště. Podobně jako ve Zbirohu tam budou zastavovat všechny spoje osobní dopravy i vybrané rychlíky a spěšné vlaky. Koleje ve Zbirohu poslouží jen pro vlečku. „Je mi z toho trochu smutno,“ říká obyvatel Zbiroha a někdejší strojvedoucí Miloš Svoboda. „Pokud by projektanti projevili více vstřícnosti při stavbě koridoru, tak si myslím, že by k zachování zbirožského nádraží určitě mohlo dojít.“

Stanice Zbiroh se nikdy nenacházela na katastru Zbirohu, ale právě v těsné blízkosti Kařezu. Podle historika Mojmíra Krejčiříka za označení Zbiroh vděčí původnímu majiteli rozlehlého panství, který od konce 60. let 19. století potřeboval napojení na železnici pro chod ocelářských továren. Označení Zbiroh nesla na začátku 20. století dokonce ještě vzdálenější stanice Kařízek, více než deset kilometrů od Zbirohu. Po přejmenování na Kařízek si jméno Zbiroh nechala výpravní budova, postavená v roce 1913, původně Zbiroh zastávka.


„Protože se zastávka posunula směrem k Plzni a vzhledem k tomu, že to je kařezský katastr, tak Kařezáci už nedovolili, aby se to jmenovalo Zbiroh, i když my jsme přistoupili i na Kařez/Zbiroh, ale oni nechtěli, protože to brali jako stoletou křivdu,“ řekl starosta Zbirohu Jiří Pražský. Podle něj už není technicky možné, aby tam vlak dále zastavoval, protože s kolejemi nešlo pohnout a narovnat je kvůli skále.

Secesní výpravní budovu ve Zbirohu by měly ČD na podzim nabídnout k prodeji, řekl ředitel regionální správy majetku Jiří Stuna. Cena se má pohybovat v jednotkách milionů korun.