Nové ocelové mosty na ostravské D1 korodují, i když nemají

Ostrava – Nové ocelové mosty na dálnici D1 u Ostravy rezaví. Zatéká do nich a odpadávají z nich celé zkorodované pláty. Ocel přitom měla být na povrchu upravena proti korozi a o to dražší mosty byly. Na jednom mostě cena vystoupala až o několik milionů výš.

Díky speciální povrchové úpravě mají mosty vypadat rezavě, na povrchu se totiž vytváří patina. Například na mostě přes Odru se však patina nevytváří a železo bez ochrany koroduje i pod povrchem. „Může to mít za následek statické poškození mostu, ale dokud se neprovede zaměření zbytku tloušťky svaru a pásnice, tak se to nemůže prohlásit zodpovědně,“ uvedla organizátorka prohlídky Miloslava Pošvářová. Jisté už teď však je, že dovnitř konstrukcí zatéká. „Zjistili jsme lokální zatékání odvodňovači. Dochází k tomu, že voda s chloridy teče na dolní pásnice mostů a v délce až 20 metrů způsobuje korozní poškozování,“ upozornila Miloslava Pošvárová.

Architekti ani hlavní dodavatel problém nevidí

Most projektovala firma Stráský, Hustý a partneři. Architekti Ilja Hustý a Jiří Stráský, kteří projektanty platili, ale zároveň pracovali i pro druhou stranu – Ředitelství silnic a dálnic si jejich firmu najalo na diagnostiku mostu v záruční době. Oba architekti jakákoli pochybení na svých mostech odmítají a problémy bagatelizují. Oba navíc tvrdili, že mosty v nedávné době kontrolovali, jejich slova však vyvrací evidence návštěv v ŘSD. Na kontrolu konstrukce mostu se dá totiž dostat jen na speciálním stavebním vozíku, který je hlídán alarmem a je pod dohledem kamer. „Z mého pohledu je to jasný střet zájmů. Ty mosty nejsou v pořádku a není to o nedostatečné údržbě. Právě je to i o věcech stavebních a konstrukčních vadách,“ uvedl šéf ŘSD René Poruba.

Podobný přístup jako architekti zvolil i hlavní dodavatel stavby Eurovia CS, která se už kvůli několika dalším problémům na severomoravské D1 pře s ŘSD. I tentokrát tvrdí, že za odhalené potíže mohou sami silničáři. „Tato koroze – pokud tam nějaká nežádoucí koroze je – vznikla nedostatečnou údržbou. Údržbu má provádět Ředitelství silnic a dálnic,“ prohlásila mluvčí Eurovie Petra Kučerová. To ale zase odmítá stát. „Stát si neobjednal takto nekvalitní dílo a rozhodně fakturoval jiné dílo, než mu bylo dodáno,“ zareagovala mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Mluvčí dodala, že bude ředitelství trvat na opravě: „Budeme určitě trvat minimálně na prodloužení záruky na tuto stavbu, aby byla zajištěna oprava, která nebude na úkor daňových poplatníků.“ 

Kvůli speciální oceli byly mosty o miliony dražší

Mosty měly být postaveny tak, aby neprorezavěly, a stát za to řádně připlatil. Například most na D47 přes rybník Rojek vyšel až o 16 milionů dráž, než ve variantě s nátěrem. Projektanti nejdříve tvrdili, že jinou možnost, než použít speciální patinující ocel, neměli. „ŘSD doporučovalo ocel patinující, to je první věc. A druhá věc je ta, že dodavatel, jestli má dvě možnosti, tak si samozřejmě vybere tu levnější. A ta levnější je patinující, ale obě dvě tam byly,“ říká architekt Stráský. Patinující ocel však ve skutečnosti není levnější. „Patinující oceli typu Atmofixu jsou zhruba o 1 600 až 1 900 korun na tunu dražší než běžné konstrukční oceli,“ potvrdila vítkovická ocelárna Evraz, která ocel na tyto mosty dodávala. Navíc je této speciální oceli Atmofix potřeba víc než té běžné, a to kvůli protikoroznímu přídavku na jejím povrchu.

Architekt Ilja Hustý namítá, že pokud by se porovnávala cena v čase, tak na speciální oceli se uspoří při údržbě. To ale platí za předpokladu, že patinující ocel funguje tak, jak má. Oprava zrezlého místa je pak daleko dražší, než když se místo pouze natře. To ostatně dokazují i zkušenosti z některých jiných mostů v zemi, kde tato ocel nebyla dostatečně ošetřena a i tam koroduje více, než má.