Do Hradce Králové se slétly Anduly

Hradec Králové - V neděli končí 16. evropský slet dvouplošníků Antonov An-2. Včera na letiště v Hradci Králové dorazilo celkem 11 strojů,  přezdívaných v České republice Andula. Na letišti je možné absolvovat vyhlídkový let či si prohlédnout interiér letounu. Nejdelší cestu na sraz museli urazit piloti strojů ze Švédska a Dánska. „Další fandové těchto letadel přijeli kvůli vzdálenosti bez letadel, například jsou tady fandové z Velké Británie,“ poznamenal Petr Kolmann, který se podílel na organizaci akce.

Podle odhadu organizátorů se srazu účastnila zhruba stovka příznivců dvouplošníků s typicky brumlavým zvukem. V pátek účastníci absolvovali let přes ruzyňské letiště a přistání na kbelském letišti, kde si prohlédli muzeum. 

Na setkání proberou piloti ledacos, i náhradní díly, kterých ubývá. „Třeba v některém státě může být dostatek některých dílů, a ty se poté mohou hodit některým jiným uživatelům,“ vysvětlil Kolmann. Tradiční součástí sletu je samozřejmě i výlet Andul nad českou krajinou. „Pro zajímavost uděláme průlet nad letiště Ruzyň,“ plánoval pilot Michal Javůrek.

  • Dvouplošník Antonov An-2
    Dvouplošník Antonov An-2 autor: Mlejnková Alexandra, zdroj: ČTK
  • Dvouplošník Antonov An-2
    Dvouplošník Antonov An-2 autor: Mlejnková Alexandra, zdroj: ČTK

Podle Kolmanna je An-2 spolehlivý stroj, který se v České republice i jinde na světě stále používá například pro výsadky parašutistů. „V České republice jich je v provozu zhruba 15 až 20, cena letuschopného stroje se pohybuje mezi milionem až 1,5 milionem korun,“ řekl Kolmann.

Prototyp letadla Antonov An-2 vzlétl poprvé v srpnu 1947 a projektován byl jako letadlo pro zemědělství. V České republice se první letouny objevily v roce 1956, o dva roky později získaly dva stroje aerokluby Svazarmu. V dalších letech se pak do České republiky dostalo několik desítek Andul. Letouny se později vyráběly v Polsku a v Číně.