Dostavba dálnice D8 má zelenou, krajský úřad odmítl ekology

Ústí nad Labem - Krajský úřad v Ústí nad Labem i podruhé zamítl odvolání Společnosti ochránců životního prostředí, která protestuje proti dostavbě dálnice D8. Stavba tak bude moci brzy pokračovat. Úřad o věci rozhodl stejně již na konci dubna, pak ale ekologové uspěli s žalobou u ústeckého krajského soudu. Stavební povolení ztratilo platnost a stavba musela být v rychlosti zakonzervována. Dnešní rozhodnutí nabude právní moci za 15 dnů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potom okamžitě znovu zahájí práce. Ekologové považují rozhodnutí za pochybné, napravit nedostatky prý může jen ministerstvo životního prostředí.

Žalobu na stavební povolení podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli řízení EIA, které proběhlo už v polovině 90. let minulého století a podle nich nedostatečně posoudilo jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím. „Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje,“ vysvětlil dnešní rozhodnutí úřadu jeho mluvčí Zdeněk Rytíř.

Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu; úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat. Řízení EIA trvá minimálně měsíce, u podobně rozsáhlých staveb ale spíš roky. „Krajský úřad může jediné: územní a stavební rozhodnutí zrušit a věc vrátit na stavební úřad v Lovosicích, který řízení přeruší do předložení nového stanoviska o výběru koridoru dálnice,“ uvedl minulý týden předseda hnutí Děti Země Miroslav Patrik. 

Děti Země sice tentokrát žalobu nepodávaly, v historii sporů o D8 jsou ale zřejmě nejaktivnější a další odpůrci se často opírají o jejich argumentaci. Dnešní rychlé rozhodnutí Patrika překvapilo. „Tento postup se mi zdá velmi pochybný, jedná se o chybějící, respektive nezákonné podklady. To nepřísluší řešit krajskému úřadu, nýbrž ministerstvu,“ řekl. „Nejsem si jistý, zda už nedošlo k trestnému činu, protože nerespektují rozhodnutí soudu,“ dodal. Předseda Společnosti ochránců životního prostředí Lubomír Studnička s médii v posledních letech nekomunikuje vůbec.

Video Reportáž Jana Stuchlíka
video

Reportáž Jana Stuchlíka

Ministerstvo životního prostředí pochybení odmítá. „Doložilo (ministerstvo) vše, co bylo k těmto procesům dohledáno s tím, že spis k procesu EIA považuje za kompletní,“ uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Soud podle něj chtěl 17 let staré dokumenty, ty už ale ministerstvo vůbec nemuselo mít, protože po 10 letech mohly být skartovány. Rozhodnutí soudu sice ministerstvo respektuje, ale také kritizuje. „Máme pochybnost o hloubce posouzení předložených argumentů. Podobná rozhodnutí pouze nahrávají subjektům, které se specializuji na systematické torpédování zákonných řízení,“ dodal.

Je pravděpodobné, že ekologové se na soud obrátí znovu. ŘSD ale nechce čekat a začne stavět hned po uplynutí patnáctidenní lhůty. „Stavba je v takovém stavu, že se na ní dá rychle pokračovat. Je léto, příznivé klimatické období, takže to uděláme. V tuto chvíli přehodnocujeme časový harmonogram,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.Zatímco první rozhodnutí připravoval krajský úřad zhruba čtvrt roku, tentokrát vydal rozhodnutí v první den, kdy vůbec mohl. „Vážíme si toho, jak rychle to dokázali vydat,“ dodala Vápeníková. ŘSD proti rozhodnutí soudu podalo kasační stížnost, teď ale jeho vedení zvažuje její stažení, aby se už tak zamotaný právní stav okolo dálnice dál nekomplikoval.

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007 a teď se opět omezily asi na osmikilometrový úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 kilometru, jež opět povolení nemají, je ale pro její dostavbu klíčových. Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo, že na jejich dokončení potřebuje asi 30 až 32 měsíců, zatím se ale pracovalo jen dva měsíce a už se zase stavba zakonzervovala. „Teplická“ dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.