Tunel Blanka postoupil, stavaři už instalují techniku

Praha - Společnost ČKD jako hlavní dodavatel technologie pro pražský tunel Blanka má dokončenou asi čtvrtinu prací. Od firmy Metrostav, která má na starosti ražení tunelu, už postupně převzala většinu úseků. V současnosti se do tunelů montuje hlavně vzduchotechnika. Celý projekt tak podle stavařů běží podle harmonogramu a Pražané by se Blankou poprvé měli projet v dubnu 2014.

Nejdelší, nejdražší a nejnáročnější tunel v Česku je podle projektantů opět o řádný kus dál. Ve třech částech tunelu Blanka jsou už dokončené stěny, stropy i hrubé obklady. Nad stavebními pracemi proto poprvé začíná převládat montování technologií. „My jsme prakticky v harmonogramu. Tunely jsou z velké části hotovy ve hrubé stavbě, teď tam začínáme obkládat kachlíkami a potom budeme ještě dělat konstrukci vozovky,“ řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Tunel už obsahuje například speciální ventilátory, které se sami spouštějí v případě požáru nebo vysoké koncentrace zplodin v tunelu. Jejich rozměr je 3 krát 10 metrů a montovaly se celkem 20 dní. „V případě nahodilé nenadálé události dochází k sepnutí požárního větrání, k sepnutí velkých ventilátorů a z daného prostoru je vzduch odveden kanály do venkovního prostředí,“ popsal vedoucí projektu Petr Zlomek.

Celkově by výstavba tunelů měla vyjít na 36 miliard korun, o osm miliard více, než předpokládaly původní plány magistrátu. Uváděná cena podle bývalého náměstka primátora Karla Březiny (ČSSD) nepočítala s valorizací a byla stanovena podle tehdy platné DPH.

Stavba tunelového komplexu začala v roce 2007, délka severozápadní části městského okruhu bude téměř 6,4 kilometru. Doplní tak již provozovaných 17 kilometrů okruhu. Budování od počátku provází množství problémů. Během ražby se tunel třikrát propadl a Metrostav kvůli nehodám dostal od báňského úřadu několik pokut. Místní obyvatelé si často stěžovali na hluk a prašnost ze stavby.