První nová tramvaj po 10 letech vyjela v Mostě

Most – Po deseti letech šetření vyjela do mosteckých ulic nová tramvaj. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova ji zakoupil od Krnovských opraven a strojíren (KOS), jde o typ Vario LF+. Nahradit by měla nejstarší tramvaje Tatra T3. Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova objednal ještě jednu tramvaj, s její dodávkou se ale čeká na případné obnovení Regionálního operačního programu Severozápad.

Jedna či dvě nové tramvaje ovšem představují v Mostě pouze kapku v moři starých vozidel – naprostou většinu vozového parku stále tvoří stárnoucí tramvaje T3, kterých je přes 50. Po jejich boku jezdí deset let staré vozy Astra od plzeňské Škody, které ale dopravní podnik zakoupil rovněž jen dvě.

Nová tramvaj Vario je částečně nízkopodlažní, má troje dveře, měří přibližně 15 metrů a má kapacitu pro 106 lidí, z nich 33 se může posadit. „Po deseti letech jde o první novou tramvaj v Mostě. Potěšilo mě, že je to český výrobek,“ řekl při představení nové tramvaje mostecký primátor Vlastimil Vozka.

  • Interiér tramvaje Vario LF+
    Interiér tramvaje Vario LF+ zdroj: ČT24
  • Nová tramvaj Vario LF+ mosteckého dopravního podniku
    Nová tramvaj Vario LF+ mosteckého dopravního podniku autor: Miroslav Rada, zdroj: ČTK

U KOS objednal mostecko-litvínovský dopravní podnik dvě nové tramvaje. Ačkoli již zaplatil za obě, má zatím jenom jednu. S dodávkou druhé čekají obě strany na rozhodnutí o osudu Regionálního operačního programu Severozápad. Není totiž zatím jasné, kde bude druhá tramvaj jezdit. Dopravní podnik má přislíbenou dotaci – pokud bude porgram obnoven a firma dotaci dostane, bude tramvaj jezdit pouze v Mostě. Jestliže však dotace nepřijde, bude možné poslat ji i na meziměstskou trať, která spojuje Most s Litvínovem.

ROPu Severozápad loni pozastavily Evropská komise a ministerstvo financí certifikaci. Nesmí proto proplácet žádné dotace. Kdy bude program obnoven – a zda se tak vůbec stane – dosud není rozhodnuto.