Nový úsek dálnice D3 na jihu Čech je plně v provozu

Tábor - Od dnešní páté hodiny ranní mohou motoristé plně využívat na jihu Čech nový 25kilometrový úsek dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí. Policie však z důvodu stále trvajících prací kolem dálnice vyzývá řidiče k ohleduplné jízdě a maximálnímu soustředění. Už ve čtvrtek ještě na zavřené dálnici stihlo havarovat auto řízené cizincem, kterého tam prý zavedlo navigační zařízení GPS.

Vzhledem k zatím nedokončené rekonstrukci obchvatu Tábora není nově otevřený úsek pro vozidla s hmotností do 3,5 tuny do konce letošního roku zpoplatněn. Mýtné brány pro nákladní auta ale fungují.

O bezpečnost se na D3 bude starat nové dálniční oddělení v Chotovinách, které se dovybavuje. Nedávné cvičení integrovaného záchranného systému zase podle hejtmana Jiřího Zimoly prokázalo určité nedostatky. Hasičů je málo a na některá místa se v časových termínech nedostanou s potřebnou vyprošťovací technikou. Ministr vnitra už ale prý slíbil nápravu.

Řidiči, kteří se po novém úseku D3 projeli při slavnostním otevření, stavbu obdivovali. Vede typickou jihočeskou krajinou, přes mosty nad řekami a rybníky. Lemují ji zelená svodidla a místy zelené protihlukové stěny. Na úbočích se zelená tráva, kterou místy servaly nedávné dlouhotrvající deště.

Nový úsek dálnice D3 je v provozu
Zdroj: ČTK
Autor: David Veis

Naděje do D3 vkládají starostové obcí, kterými dosud vedl provoz po E55. Denně jimi projelo přes 20 tisíc aut. Nejvíce postiženou byla Planá nad Lužnicí. Město tak podle starosty Jiřího Šimánka může začít znovu normálně žít. Doufá, že na dálnici budou hlavně směřovat řidiči nákladních aut. Pokud se budou chtít vyhýbat placení mýtného, má prý radnice v plánu jim znepříjemnit průjezd městem. Třeba mnoha kontrolami městské policie.

Přesné náklady na výstavbu nového úseku D3, která započala v roce 2009, nejsou podle ministra dopravy Zbyňka Stanjury (ODS) ještě vyčísleny. S DPH bude stát přes 12 miliard korun. Zhruba devět miliard jsou uznatelné náklady, a zhruba 70 procent z nich by Česká republika, respektive investor a správce, kterým je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), měla získat z EU. Jak řekl při slavnostním zprovoznění, je to zatím nejnáročnější dopravní stavba v ČR dotovaná z Operačního programu Doprava v tomto plánovacím období 2007–2013.