Petřínská lanovka má 60 milionů na krku

Praha – Dva roky po kulatých „narozeninách“ má za sebou pozemní lanová dráha na pražský Petřín další jubileum – svezla 60 milionů cestujících. Vzhledem k několika dlouhým výlukám svého provozu na to potřebovala 86 let. Zdaleka nejvíce cestujících však jezdí lanovkou zařazenou do městské hromadné dopravy v její nejnovější podobě, kterou má od roku 1985 – dlouhé fronty na dolní stanici dnes už patří k tradičnímu koloritu turistické sezony.

První cestující se svezli lanovkou z Újezda na Petřín v roce 1891, její provozovatelé od té doby počítají každého člověka, který se svezl na jedné ze tří drah, které se na petřínském úbočí postupně vystřídaly. Dnes už je počítání zcela automatické. „Cestující sčítají speciální čidla, která jsou umístěna na sloupcích u strojků na označování jízdenek,“ přiblížila Aneta Řehková s tiskového oddělení DPP.

Čidla také prozradila, že šedesátimiliontou cestující byla Marcela Radová, která se přišla svézt s manželem a vnoučaty. Dopravní podnik jí daroval certifikát a tašku s propagačními předměty. Lanovka zatím načala jedenašedesátý milion. Na něj budou i nadále dohlížet lidé, kteří lanovce věnovali leckdy i několik desítek let života. Průvodčí jezdí až 55krát denně, údržbáři každý měsíc stoupají po schodech kolem trati, aby zkontrolovali její stav. A navíc jednou za půl roku tři týdny celou dráhu důkladně opravují.

Šedesátimiliontá cestující petřínské lanovky s rodinou
Šedesátimiliontá cestující petřínské lanovky s rodinou

Petřínská lanovka patří do skupiny českých lanových drah, které mají nárok na přívlastek „nejstarší“. Těsně jí uniklo absolutní prvenství, protože nejstarší česká lanovka vedla na pražskou Letnou a začala jezdit zhruba o dva měsíce dříve než původní petřínská dráha. Po 24 letech provozu však byla zastavena a později ji nahradily jezdící schody, zatímco petřínská lanovka zcela nezanikla. Sice i ona přestala po 25 letech jezdit, ale v roce 1932 ji nahradila lanovka nová, elektrická (původní byla vodní) a s prodlouženou trasou.

Druhá dlouhá výluka nastala po nechvalně známém sesuvu půdy na Petříně v roce 1965. „Došlo k výraznému sesuvu půdy od stanice Nebozízek a na dlouhá léta nám to lanovku zavřelo,“ přiblížil vedoucí lanovky Pavel Kejha. Výluka trvala dvacet let, potom začala jezdit petřínská lanovka ve své třetí historické podobě po obnovené trati, s novými vozy a původním strojním vybavením. Trať má šikmou délku 510 a tři zastávky – dolní Újezd, horní Petřín a mezistanici Nebozízek. Ta není umístěna uprostřed, proto vůz při každé jízdě zastavuje jednou navíc na širé trati.

  • Strojovna petřínské lanovky
    Strojovna petřínské lanovky zdroj: ČT24
  • Strojovna petřínské lanovky
    Strojovna petřínské lanovky zdroj: ČT24
  • Lanovka na Petřín
    Lanovka na Petřín autor: ČT24, zdroj: ČT24
  • Lanovka na Petřín
    Lanovka na Petřín autor: ČT24, zdroj: ČT24

Všechny nejstarší české lanovky

  • Úplně nejstarší osobní lanovka: pozemní Praha-Letná (1891)
  • Nejstarší existující lanovka: pozemní Praha-Petřín (1891)
  • Nejstarší visutá lanovka: kabinová Janské Lázně – Černá Hora (1928)
  • Nejstarší sedačková lanovka: Ráztoka – Pustevny (1940)
  • Nejstarší lanovka dochovaná v původní podobě: Bohosudov – Komáří vížka (1952)