Negrelliho viadukt na tři dny ožije

Praha - Negrelliho viadukt v pražském Karlíně se na tři dny promění v kulturní centrum. V jeho obloucích se připravují výstavy, koncerty i přehlídka kulinářského umění. Záměrem pořadatelů akce, kterou nazvali Trať galerií, je začlenit jednu z nejvýznamnějších technických staveb v Česku do městského života a upozornit na její potenciál.

V rámci programu proběhnou i studentské workshopy. Jeden se zaměří na nasvětlení staveb ve veřejném prostoru, druhý bude architektonický a jeho cílem bude najít pro Negrelliho viadukt vhodný architektonicko-ekonomický model, který by nebyl postavený na standardním developerském principu. 

Igor Kovačevič, architekt, organizátor akce:

„Inspirací může být Berlín nebo Vídeň, kde jsou viadukty vždy nějakým způsobem transformovány do kulturního a veřejného provozu. Pod oblouky viaduktu bývají galerie, kavárny, menší obchody a podobně.“

Negrelliho viadukt je druhým nejstarším mostem v Praze, ale na rozdíl od Karlova mostu je brán jako technická stavba. V obloucích byly různé dílny, sklady, i skládka odpadu. V současné době je viadukt ve špatném stavu, především kvůli povodním z roku 2002. „Stavba se bude rekonstruovat a technicky se dá po pořádku. My ale chceme upozornit, že veřejnému prostoru a okolí nic moc nepřinese. Můžeme to nechat, jak to je, nebo rozehrát ten vídeňský, berlínský či pařížský příběh,“ dodal Kovačevič. 

Rozhovor s Igorem Kovačevičem (zdroj: ČT24)

Akce se zúčastní A.M.180 gallery, Divus, Drdova gallery, Galerie Ferdinanda Baumanna, FUTURA, MeetFactory, Galerie Patricia Milano a Tranzitdisplay. Každý ze tří večerů bude v různých hudebních režiích. Sobotním programem se Trať galerií připojuje k celoměstské slavnosti Zažít město jinak pořádané sdružením Auto*Mat. 

  • Program akce: ZDE
  • Událost na Facebooku: ZDE
  • Tisková zpráva: ZDE

V jednom z oblouků se připravuje také knihovna. „Toto je veřejná směnárna knih, o kterou se budou starat sami čtenáři. Kdo už knihy nechce a příčí se mu je vyhodit, přinese je sem. Ten, kdo knihy chce, si je tady vezme,“ popsal Ivan Mečl, zakladatel nakladatelství Divus.  

Oprava viaduktu začne příští rok, povede po něm rychlodráha na letiště

Trať galerií připravilo Centrum pro středoevropskou architekturu (CCEA). Podnětem bylo mimo jiné oznámení SŽDC, jíž karlínský viadukt patří, že se chystá zahájit práce na spojení Masarykova nádraží s letištěm Václava Havla. Celá akce má přitom začít opravou Negrelliho viaduktu, SŽDC už postupně vypovídá stávající nájemní smlouvy. 

Radnice Prahy 8 je nakloněna představě mostu zapojeného do karlínského života a zamýšlela, že si oblouky pronajme a zprostředkuje coby nebytové prostory například kavárnám, ateliérům nebo dílnám. SŽDC ale upřednostňuje verzi, kdy by oblouky zůstaly prázdné, upozorňuje architektka Yvette Vašourková z CCEA.     

Negrelliho viadukt, který byl jednou z nejdůležitějších součástí pražsko-drážďanské dráhy, začal vznikat na jaře 1846. Velkorysá konstrukce byla dlouhá 1 110 metrů, klenulo se v ní 87 vysokých oblouků, z nichž osm stálo ve Vltavě. Původní šířka činila 7,6 metru, po odstranění kamenného parapetu se rozrostla na devět metrů. Není divu, že se tehdy jednalo o největší železniční stavbu v Evropě. Tehdy uznávaný inženýr Alois Negrelli – projektant alpských horských silnic – se do čela stavby nové trati dostal nešťastnou náhodou, když při nehodě v Chocni zahynul Jan Perner. Původně se předpokládalo, že právě autor trati z Olomouce do Prahy dovede železnici i do Saska. Viadukt spojuje Karlín, Štvanici a Holešovice.

Negrelliho viadukt
Zdroj: Martin Navrátil/ČD