Mělnická loděnice spustila na Labe mohutnou loď, první po dvou letech

Mělník – Loděnice v Mělníku dokončila 90 metrů dlouhou nákladní loď pro nizozemského zákazníka. Pro mělnickou firmu to byla první velká zakázka po dvou letech. Poptávka v posledních letech klesá. Problémem pro zákazníky českých loďařů je i špatná splavnost Labe.

Nová loď mělnické výroby vznikala s přestávkami zhruba rok. Dělníci nemuseli dělit své síly, žádnou jinou velkou loď nevyráběli – loděnice dostala podobnou zakázku po dlouhých dvou letech. Podle výkonného ředitele společnosti Nova České loděnice Ivana Troutnara je plavidlo právě tak velké, aby proplulo po Labi. „Loď váží přibližně 900 tun, je 90 metrů dlouhá, 11,8 metru je šířka a výška 9,5 metru,“ shrnul ředitel.

Kvůli nedostatku vody ale loď nemůže vyplout. V řece je příliš málo vody, čeká se, kdy hladina vystoupá na 2,5 metru. Potom už to půjde ráz na ráz, do dvou týdnů bude plavidlo u nového majitele v Nizozemsku.

České loděnice v posledních letech zažívají krizi, místo očekávaných patnácti plavidel ročně vyrobí dohromady sotva jedno. Podle Ivana Troutnara je to především právě kvůli nesplavnému Labi. „My to umíme spustit, ale neumíme ji dopravit k zákazníkovi, protože vody je málo. Je obecný problém, že labská vodní cesta má nedostatečnou propustnost,“ poukázal. Šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů vyčíslil, že tak mohou české firmy tratit asi 30 milionů eur ročně.