Praha s Metrostavem o Blance nejedná, přerušení stavby se tak blíží

Praha – O pokračování stavby tunelového komplexu Blanka vedení Prahy se společností Metrostav nejedná a ani se žádná taková schůzka nechystá. Oznámil to Metrostav, který se chystá stavbu zakonzervovat a k 7. prosinci přerušit. Že neproběhla oficiální jednání, potvrdil i pražský primátor Tomáš Hudeček, podle kterého ale probíhají „pracovní konzultace“. Jenom tím se Blanka prodraží o další 1,6 miliardy. Metrostav zdůvodnil přerušení prací tím, že město neschválilo potřebné změny projektu, proto nelze dále stavět, a dvoumiliardovým dluhem města. Pražský primátor potom uvedl, že město neplatí, protože je možné, že je smlouva s Metrostavem neplatná.

Pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) oznámil již minulý týden, že chce „neprodleně jednat“ se společností Metrostav o tom, zda vzájemná smlouva platí, dokonce naznačil, že jedno setkání se zástupci firmy již proběhlo. Mluvčí Metrostavu František Polák však dnes uvedl, že se vrcholní představitelé obou stran dosud nesetkali. „Oficiální jednání čelních představitelů Metrostavu a hlavního města Prahy dosud neproběhlo a ani na dnešní den naplánováno není,“ řekl Polák. Stavbaři podle něj dosud nedostali oficiální stanovisko města, vše, co vědí, se dozvěděli z médií. „Očekáváme jednání, kde budeme řešit problém přerušení výstavby a způsob, jak v ní pokračovat,“ podotkl Polák.

Primátor Hudeček se poprvé zmínil o možné neplatnosti smluv na stavbu tří silničních tunelů na Městském okruhu kolem centra Prahy v polovině minulého týdne. V pátek město dostalo právní stanoviska dvou advokátních kanceláří, která podle primátora „potvrzují existenci vysokého rizika neplatnosti smlouvy“. „O této skutečnosti budeme neprodleně jednat s naším partnerem, společností Metrostav. Další vyjádření poskytneme až po konzultaci s naším partnerem,“ uvedl Tomáš Hudeček. Nyní upřesnil, že běží „intenzivní pracovní konzultace“, ovšem „oficiální jednání dosud nezačala“.

Ačkoli o dluhu města za stavbu Blanky zástupci Metrostavu poprvé promluvili již koncem loňského roku, přerušením stavby pohrozili až minulý týden. Za hlavní příčinu označil mluvčí Metrostavu, že město jako investor přestalo vydávat instrukce ke stabě, podstatný je ale také dluh, který podle stavbařů přesáhl 2,1 miliardy korun. Primátor Tomáš Hudeček potom uvedl, že město neplatí proto, že podle zprávy magistrátního kontrolního odboru je smlouva, podle které se staví a platí, neplatná. Metrostav to odmítá, upozorňuje, že podle této smlouvy se sedm let řídí a stavba je před ukončením. Situace tak spěje k arbitráži.

Blanka a její muži – jak šel čas:

  • 2008, primátor Bém: „Největší stavba, největší tunelový komplex v Evropě.“
  • 2009, primátor Bém: „Nemůže dojít k žádnému prodloužení termínu. To, co zůstává stejné a neměnné, je vysoutěžená cena stavby. Celková cena stavby je nějakých 21 miliard bez DPH. Zprovoznění tunelu Blanka se očekává v první polovině roku 2011.“
  • 2010, primátor Bém: „Termíny držíme, dokonce jsme malinko v předstihu. Vlastní tunel Blanka bude otevřen na konci roku 2012. Vysoutěžená cena přes 21 miliard korun – na ní se nic nemění.“
  • 2011, primátor Svoboda: „Dojde k navýšení plánované ceny. Může dosahovat až deseti miliard navíc. Uvažujeme o tom, že bychom se mohli dostat na začátek roku 2014.“
  • 2013, primátor Hudeček: „Vypadá to, že smlouva s Metrostavem je neplatná od samého počátku, a město tak nemůže legitimně vyplatit další peníze. Vyplacené peníze v řádu desítek milionů korun se jeví jako protiprávně vyplacené.“
  • 2013, exprimátor Bém o Blance: „Každá technologicky složitá stavba – a toto je jedna z nejsložitějších staveb, které se v poslední době realizují nejen v České republice, ale také Evropě – musí logicky přinést nějaké nečekané změny. Ty se musí promítnout do vícenákladů.“
  • 2013, exprimátor Bém o svých nástupcích: „Sami se chytili do vlastní pasti, kdy bylo zřejmé, že tři roky tu stavbu nikdo neřídil. V konečném důsledku je úplně pochopitelné, že se nacházíme ve slepé uličce, ve které se dnes nacházíme.“
Tunel Blanka