Největší loď vyrobená v Česku dosedla na hladinu Labe

Děčín - Společnost Nova České loděnice v děčínských Křešicích spustila na hladinu Labe největší loď české výroby. Na 90metrovém námořním plavidle určeném pro nizozemského investora pracovali zdejší loďaři dva roky. V Křešicích do budoucna věří, že tato zakázka holandské rejdaře zaujme a pomůže jim i na další zahraniční trhy. Podobná plavidla jsou totiž žádaná i v dalších přímořských zemích Evropy.

Loď je dlouhá 90 metrů, široká 14,5 metru a po dokončení bude její výška přes deset metrů. Loděnice už sice vyrobily několik lodí dlouhých 110 metrů, přesto je ta zatím poslední největší. Plavidlo je určené pro veškerý suchý náklad. „Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží,“ vysvětlil ředitel společnosti Ivan Troutnar.

Kvůli stavbě musela společnost upravit zázemí v křešické loděnici, aby byla vůbec schopna loď v požadovaných parametrech postavit a přesunout na Labe. Ustoupit musela část výrobní haly a jedné technické stavby. „My jsme museli celou loděnici přizpůsobit stavbě lodi, ne jak tomu bývá naopak, protože loď přesahuje obvyklé rozměry lodí a výrobků, které tady byly dosud vyrobeny,“ doplnil Troutnar.

S přesunem z místa stavby na vodu pomáhal i vojenský tank. I přesto vyjede loď z Děčína nekompletní, chybí v ní nástavby a horní díly. Ty společnost naloží do nákladního prostoru a loď zkompletuje sesterská loděnice v Holandsku. Kompletní loď by totiž podle Troutnara neprojela pod mostem v Drážďanech. Do Hamburku loď potlačí dva remorkéry, cesta by měla trvat přes týden. Několik dalších dní pak popluje po moři do Holandska.

Na české poměry obří plavidlo vzbudilo pozornost. Loďaři ale připouštějí, že ve chvíli, kdy se objeví na moři vedle největších nákladních lodí, bude vypadat jako drobeček. V porovnání s největší kontejnerovou lodí na světě je její výtlak desetinový.

České loděniceSpolečnost má kromě provozu v Křešicích ještě loděnice v Mělníku a ve Valtířově na Ústecku. Ta je ale prázdná. V kraji přitom ještě na přelomu tisíciletí stavěly a opravovaly lodě stovky zaměstnanců. Dnes v Děčíně pracují tři desítky lidí. Další desítky většinou ukrajinských dělníků si firma najímá jen na stavby lodí. V roce 2010 našla společnost strategického partnera, nizozemskou společnost VeKa. Právě ta přinesla do Křešic zatím poslední zakázku.