Příliv aut do Náchoda nepolevuje ani po sedmi letech

Náchod – Kolik aut projíždí Náchodem? Radnice se dozvěděla, že stále více – dostala výsledky nejnovějšího dopravního sčítání, podle kterého dramaticky přibývá zejména kamionů. Intenzivní provoz uprostřed města sužuje Náchod již déle než sedm let – od otevření dálnice D11 k Hradci Králové. Příprava obchvatu se sice nedávno rozběhla, ale zase se zastavila. Úřady se teď zabývají odvoláními proti územnímu rozhodnutí a silničáři upravují projekt.

Vlastimil Weiner o dopravě v Náchodě (zdroj: ČT24)

Aut v Náchodě stále přibývá. Začalo to již po zprovoznění dálnice D11 k Hradci Králové koncem roku 2006, ale příliv dopravy neopadl ani v poslední době. Za poslední tři roky se počet osobních i nákladních aut, která projedou Náchodem za den, zvýšil z 22 tisíc na více než 29 tisíc včetně šesti tisíc kamionů. „Intenzita dopravy v některých hodinách dosahuje až dvou tisíc vozidel za hodinu, což je neuvěřitelné číslo,“ doplnila mluvčí náchodské radnice Nina Adlof.

Náchodští řidiči vzpomínají, že již za komunistického režimu se v Náchodě hovořilo o stavbě průtahu. Dnes by sice město dalo přednost obchvatu, ale nemá nic. Hradecko-kladská mezinárodní silnice má v Náchodě stále charakter úzké dvoupruhové silnice, kterou přehrazují okružní křižovatky a denně se na ní vytvářejí dlouhé kolony. Změna je přitom v nedohlednu. Územní řízení na obchvat městem je přerušené kvůli odvolání proti územnímu rozhodnutí. Náchodský starosta Jan Birke (ČSSD) poznamenal, že ŘSD musí upravit projekt kvůli překročeným hlukovým limitům, hotovo by mělo být v březnu. Po vydání územního rozhodnutí začnou výkupy pozemků, teprve potom by mohla stavba začít.

Náchodem prochází silnice I/32, která dnes představuje součást nejrychlejšího spojení například Prahy a polské Vratislavi. Nemělo tomu tak být, ke spojení Prahy a Vratislavi měla sloužit dálnice D11 projektovaná k Trutnovu, kde by na ni navázala polská dálnice. Ve skutečnosti tomu tak ale není. Kvůli sporům o pozemky se stavba D11 již dávno zasekla před Hradcem Králové a dále nepokračuje – do Jaroměře se alespoň připravuje, zbylý úsek pomalu upadá v zapomnění. Čas do otevření dálnice (respektive z Jaroměře rychlostní silnice) až za Trutnov tak lze počítat spíš v řádu desítek let.