Automatické parkoviště pro kola využilo za první rok 11 500 cyklistů

Hradec Králové – Nové parkovací domy pro kola inspirované tím u nádraží vyrostou na různých místech Hradce Králové. První parkovací dům má za sebou rok provozu, podle magistrátu byl úspěšný. Kolo do něj odložilo více než 11 500 cyklistů, každý z nich v něm zanechal pětikorunu.

První parkovací dům pro jízdní kola v Hradci Králové i celém Česku postavil podnikatel na pozemku, který poskytlo město – před nádražím, v blízkosti zastávek MHD. Denně do něj cyklisté odloží asi 30 kol, takže bývá využita pouze čtvrtina kapacity. Podle hradecké radnice je to přesto úspěch. Mluvčí magistrátu Magdaléna Vlčková uvedla, že město připravuje stavby dalších podobných zařízení.

Kromě Hradce Králové se o parkovací dům zajímají i další města, kde je cyklistická doprava rozšířená. „Hradec se dostal do povědomí mnoha lidem z různých koutů republiky. Volají nám a ptají se na praktická řešení, na statistiky a na doporučení,“ uvedl autor, dodavatel a investor projektu Rudolf Bernart, kterému patří patenty pro Česko i celou Evropskou unii. Zájem podle něj mají například v Českých Budějovicích.

Provoz parkovacího domu – resp. proskleného osmistěnného tubusu – za obvyklých okolností nepotřebuje lidskou obsluhu. Bicykly na volná místa automaticky vynáší výtah, cyklisté si z kol nemusejí nic sundávat, mohou na nich nechávat přilbu, brašny i další věci. Podle Rudolfa Bernarta je výhodou parkovacího domu ve srovnání s odstavením kola u stojanu na ulici především bezpečnost, bez obav do něj lze uložit i dražší kolo či elektrokolo. „Doufáme, že dojde k oživení té skupiny cyklistů, která z obavy před ztrátou kola do města dosud nevyjela,“ poznamenal Rudolf Bernart.

Tvůrce hradeckého cyklistického parkoviště se inspiroval na Tchaj-wanu, rozdíl spočíval například v tom, že původní verze potřebovala lidskou obsluhu. Na vývoji hradecké varianty pracovali i tvůrci původní tchajwanské konstrukce. „Postavili jsme takovou parkovací věž v tchajwanském Taichungu před pěti lety. Lidé si ji oblíbili,“ poznamenal konstruktér z Tchaj-wanu David Chen.