Tunel Blanka opět ožil dělníky

Praha - Stavební firma Metrostav ráno po téměř pěti měsících obnovila práce na tunelovém komplexu Blanka. Práce se zastavily na konci loňského roku kvůli sporu Metrostavu s Prahou. Neshody od té doby řeší rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR. Problematická stavba, která Prahu vyjde na 36 miliard korun, by měla být dokončena do září.

Stavební ruch je ode dneška třeba na křižovatce Prašný most nedaleko stanice metra Hradčanská a na výjezdu na Letné. Na místě byli vidět dělníci, kteří dělali přípravné práce. Kolem 8:00 na Prašném mostě sundávali zábrany z překližky, kterými byly od konce loňského roku zajištěny vjezdy do tunelu.

Důvodem sporů byly především neproplacené faktury, ale i to, že Praha jako investor neschválila další postup prací. Praha tvrdila, že peníze na faktury má, podle radních ale hledala zákonnou cestu, jak je uhradit. Do arbitráže vstoupila mimo jiné i kvůli obavě, že jsou smlouvy s Metrostavem neplatné.

Ovšem před pár dny arbitři otevřeli k dokončení tunelu cestu. Rozhodli, že Praha musí zaplatit zhruba čtyři miliardy korun, mimo jiné za faktury z minulosti, s jejichž proplacením město kvůli možnému střetu se zákonem váhalo. Část dlužných peněz přišla v pondělí Metrostavu na účet. Stavební firmě soud uložil, aby dokončila práce do pěti měsíců. Soud zároveň konstatoval, že smlouvy platí.

Video Mluvčí Metrostavu: Naše firma dokončí práce v září
video

Mluvčí Metrostavu: Naše firma dokončí práce v září

František Polák, mluvčí Metrostavu

„Blanka bude v září stavebně dokončena. Kdy ale tam začnou jezdit auta, nezáleží na firmě Metrostav. Ještě se musí dodělat technologická část a pak musí proběhnout komplexní zkoušky. My budeme hotovi v září.“


Otevře se Blanka autům opravdu už v září?

Podle předpokladů metropole bude tunel zprovozněn v září. Některé zdroje ale neoficiálně mluví o tom, že první auta Blankou projedou až na konci roku. Dopravní stavba, jejíž budování schválila někdejší garnitura v čele s primátorem Pavlem Bémem (ODS), si vyžádá 36 miliard korun. Původně měla stát zhruba o deset miliard korun méně a sloužit řidičům už v roce 2011.