Osud opencard je nejasný, EMS navrhuje vstup investorů

Praha – Do 15. června nehrozí pražským cestujícím, že by jim přestaly fungovat karty opencard, na kterých mají nahrané časové jízdenky na MHD. Původně město tvrdilo, že se se společností eMoneyServices (EMS), která vlastní práva k systému karet, domluvilo na zajištění provozu karet do konce měsíce. To ale společnost popřela. Pro další provoz firma navrhla, aby město odkoupilo práva za 85 milionů – původně je neúspěšně nabízela několikanásobně dráž – a o zisk se dělilo s EMS a investory, kteří by do projektu vstoupili a zajistili jeho další rozvoj.

EMS: Opencard jako projekt PPP

Zástupci společnosti EMS tvrdí, že s nimi Praha nejedná, ač ji firma opakovaně upozorňovala na končící smlouvy a dlužné částky. Město naopak tvrdilo, že se s majitelem práv na opencard dohodlo. Na tiskové konferenci pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) uvedl, že do 15. června bude systém fungovat beze změn. Praha v minulosti uvažovala o odkoupení licence na kartu, ale navrhovanou cenu odmítla. Podle magistrátu šlo o půl miliardy, sama firma hovořila o 370 milionech. EMS nyní předložila další nabídku, podle které by město za práva na opencard zaplatilo pouze 85 milionů. „Toto osobně já vnímám jako pokrok, byť je potřeba tuto nabídku ještě analyzovat,“ uvedl primátor Hudeček. 

Na projektu by se ale kromě Prahy podíleli i soukromí investoři, kteří by přinesli dalších 300 milionů a zajistili další rozvoj systému. Jednalo by se potom o projekt PPP. Město by se ovšem muselo dělit o zisk z provozování karet. „Hledáme řešení, které bude znamenat riziko na naší straně – budeme muset zajistit vybudování referenčního modelu, na základě kterého bude business model fungovat, a zajistit přísun investic na provoz systému,“ uvedl Adam Leštišin z EMS.

Praha zároveň musí zaplatit dluhy, které vůči EMS má. Podle firmy je v oběhu 250 tisíc pirátských karet, na které město nemá licenci. „Tyto pohledávky jsou ve výši 96 milionů korun. Nicméně ze zákona máme právo požadovat až 130 milionů,“ uvedl mluvčí EMS Martin Opatrný. 

Praha uvažuje o návratu papírových jízdenek

V případě, že by dohoda o budoucnosti opencard nevznikla, může to znamenat soumrak elektronických jízdenek v pražské MHD. Praha a její dopravní podnik oznámily, že jsou schopny během 14 dnů připravit návrat klasických „tramvajenek“ – papírových průkazů s kupony. Tento krok by stál zhruba 18 milionů korun, ovšem bez mzdových nákladů, které do částky nejsou zahrnuty, upřesnil v Událostech, komentářích pražský radní pro informatiku Jan Vašíček (TOP 09).

Dopravní podnik ale současně upozornil vedení města, že by urychlený přechod na tramvajenky přinesl velké potíže – všichni cestující by museli navštívit výdejní místa, vyplnit potřebné dokumenty a dodat fotografie. „Předprodejní místa by patrně tento nápor nebyla schopna zvládnout,“ varoval dopravce. Změna se přitom měla týkat pouze nových žadatelů o časovou jízdenku a těch, kterým skončí platnost elektronické karty. Ostatní by potom přicházeli pro průkazky ve vlnách, když by jim vypršela platnost opencard.

Magistrát v čele s primátorem Tomášem Hudečkem nevylučuje, že vypíše výběrové řízení na nové řešení. Jednou z diskutovaných variant je možnost využívat bezkontaktní platební kartu - tak to funguje např. v Londýně.

Metro
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS):

„Tato rada řeší problém opencard už tři roky, a za tři roky naprosto manažersky selhala. Celý ten problém vychází z toho, že radní pro informatiku paní Vorlíčková a ředitel IT pan Teska naprosto nezvládli vývoj. Teď jsme v situaci, kdy ta smlouva dobíhá, a my za pár minut dvanáct začínáme hledat řešení. Papírové karty, náhradní jízdenky, založili jsme dokonce akciovou společnost za 100 milionů – to vše mělo probíhat v těch třech předešlých letech.“

Opencard, kterou město prosadilo za éry primátora Pavla Béma, již stála Prahu 1,35 miliardy korun. Úředníci vydali asi 1,2 milionu karet, uživatelů je kolem milionu. Osoby, které v roce 2012 jako pražští radní rozhodly o předchozím prodloužení smluv se společností Haguess (EMS od ní systém odkoupila loni), za to později obvinila policie. Nelíbilo se jí, že město prodloužilo smlouvu bez výběrového řízení. Za totéž dostala Praha pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Kromě stíhání bývalé rady včetně tehdejšího primátora Bohuslava Svobody (ODS) a jeho nástupce Tomáše Hudečka (TOP 09) již bylo v souvislosti s opencard odsouzeno pět úředníků magistrátu.